Nagy zűrzavar tapasztalható a keresőoptimalizálás terén jelenleg a linkekkel kapcsolatban.

A Google legutóbbi újítása (egyáltalán nem meglepő módon) pánikot és hisztériát okozott. Az őrületen kívülről jön ez a hozzászólás a vendégblogok témájában, azt is megemlítve, hogy vajon használjunk-e nofollow tag-eket az azokban foglalt kimenő linkek némelyikére vagy mindegyikére.

Ez nem az első eset, hogy a nofollow tag témája felmerül. A Google már javasolta a nofollow attribútum használatát sajtóközleményekben és infografikákban lévő linkek számára nem is olyan régen.

Úgy tűnik, hogy a Google újabban azt tanácsolja, hogy használjunk nofollow linkeket(a Google rel=”nofollow” attribútuma egy weblap forráskódjában arra utasítja a keresőrobotot, hogy a hiperhivatkozást ne vegye figyelembe), és szerintem ez egyre nevetségesebb. Talán a nofollow linké a jövő?

Az az elképzelés, hogy alapértelmezés szerint minden általunk épített vagy megszerzett linket nofollow linkké alakítunk, teljesen értelmetlen. Íme, néhány érv amellett, hogy a nofollow link miért nem a jövő.

Hogyan jutottunk el idáig?

Mielőtt belevetnénk magunkat a nofollow tag-ek használatának rejtelmeibe, nézzük meg, hogy hogyan jutottunk oda, ahol ma vagyunk.

A működőképes linképítési taktikákat – mint a sajtóközlemények, infografikák és a vendégblogolás –olyan szinten űzték már a felhasználók, hogy hamar kéretlen felkérésekké váltak. Pont emiatt a Google közbelépett, kiosztott pár manuális büntetést (nem algoritmus szintű büntetés, amikor egy Google alkalmazott szándékosan a mi oldalunkat helyezi büntetés alá), és a nofollow linkek használatát ajánlotta ezen marketing taktikák közül.

Bár ezeknek a taktikáknak létezik megfelelő használata, sokan úgy gondolják most már, hogy az ehhez a gyakorlathoz tartozó összes linknek nofollow linknek kellene lennie.

Az utóbbi időben a vendégblogokon található linkek kerültek górcső alá. Míg a vendégblogokon lévő nofollow linkekről szóló vita már Matt Cutts híres posztja előtt is felbukkant, Cutts posztja irányította igazán a figyelmet a vendégblogolásra. Ez volt az első figyelmeztető jel a vendégposztokban lévő linkek számára.

Ezután következett a sokak által megírt (legalábbis a SEO körökben) MyBlogGuest (egyik legismertebb vendégblog hálózat) bukása. A Google manuális büntetést adott a MyBlogGuest oldalnak és az oldal tagjainak, ezzel félelmet és bizonytalanságot keltve az egész SEO közösségben.

Nem sokkal ezután a Google a jól ismert SEO szakember, Doc Sheldon oldalát büntette meg az egész weboldalt érintő büntetéssel, mert volt az oldalon egy vendégblogra mutató link. Ezzel a Google az egész szakma figyelmét a vendégblogok linkjeire irányította és kiterjesztette az erről való vitát.

A hatalmas pánik lecsengése után néhány oldal foganatosított egy nofollow irányelvet az összes vendégblog linkjére vonatkoztatva. Mások megpróbálták személyesen Matt Cutts-tól megtudakolni, hogy aggódniuk kell-e a vendégblogokon lévő linkek miatt.

Mostanra már világossá vált, hogy a Google a nem kívánt vagy alacsony minőségű vendégblogokon lévő linkeket célozta meg, és, ha ilyen típusú linkek vannak az oldalán, akkor ezek feltétlenül nofollow linkek legyenek (de még jobb lenne, ha nem is lenne ilyen linkje). De haladjunk tovább. Vajon kénytelen vagyunk lecserélni az összes linket nofollow linkre egy marketing kampányban?

A válasz egyszerű: nem.

Most akkor következzen négy ok, hogy miért nem.

1. Az erre való teljes áttérés nem valósítható meg.

Első pillantásra a nofollow link – még ha vendégblogolásról is beszélünk – egyszerűen nem lehet a jövő, ugyanis a széleskörű áttérés nem lehetséges.

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy mi nem számítunk átlagos internetezőnek.

Sok webmester nem is tudja, hogy mi a különbség egy dofollow link (olyan hivatkozás egy weboldalról egy másikra, amelynél nincsen nofollow attribútum, tehát hagyományos, teljes értékű link) és egy nofollow link között, esetleg még arról sem hallottak, hogy ez a megkülönböztetés egyáltalán létezik. Szükségtelen kiemelni, hogy ezek a személyek a nofollow tag-et sem tudják a linkekhez illeszteni megfelelően. Még anagy, irányadó oldalakat működtetők is küzdhetnek az ott felmerülő technikai problémákkal a nofollow végrehajtásával kapcsolatosan.

Csak az élvonalbeli SEO közösségek tárgyalják meg a nofollow és a nofollow tag hozzáadását az összes vendégblog linkhez.

Nem találja majd meg a The Huffington Post vagy más nagyobb kiadványban ennek a megvitatását. Valóban azt gondoljuk, hogy a Google manuális büntetéssel fogja sújtani a The Huffington Post-ot, mert szerkesztői megfontolásból elhelyezett egy linket egy vendégblogon? Természetesen nem, ugyanis a The Huffington Post egy tekintélyes (és népszerű) oldal, amit a Google mindenképpen meg szeretne jeleníteni a keresési eredményeiben.

Nézze csak meg a vendégblogolást, és rögtön lehet látni, hogy milyen nevetséges alapértelmezés szerint a linkeken lévő nofollow tag, egyszerűen azért, mert manuálisan hozták létre.

Eléggé viccesnek tartom azt is, hogy a SEO közösség vitatkozik meglehetősen negatív felhanggal a nofollow kérdésről.

2. A nofollow csak egy szükségmegoldás.

Az a megoldás, hogy minden egyes manuálisan épített linkhez nofollow tag-et illesztünk, csak kisegítő megoldás lehet, ugyanis ez egyáltalán nem oldja meg a valódi problémát.

A nofollow tag megléte miatt az oldal nem fogja háborgatni az embereket spamekkel vagy gyenge minőségű vacakokkal. A webmesterek egy kis részének rémisztgetése a vendég blogok nofollow linkjei miatt nem fogja visszaszorítani a spamek számát. Meg a vendégblogolás spamjeit sem.

Amennyiben a Google nem akar számításba venni bizonyos linkeket, belsőleg kell megoldania ezt a problémát. Az emberek terrorizálása a félelemkeltés és a bizonytalanság fenntartásával egyszerűen nem jó válasz a részükről erre. Még azokat is összezavarják, akik igazi SEO szakértőknek számítanak.

Matt Cutts-nak a vendégblogolás „haláláról” szóló bejelentésére válaszul Danny Sullivan, a Search Engine Land nevű blog alapító szerkesztője egy találó hozzászólást tett közzé, ami megmagyarázza, hogy a Google hozzáállása a kérdéshez miért nem egy életképes gyógyír.

Teljes mellszélességgel támogatom a Google spamek ellen indított háborúját, és Matt Cutts-al is egyetértek abban a kérdésben, hogy a vendégblogoláson belül határozott spammelésfolyik. Viszont nem tartom eredményes megoldásnak az emberek rémisztgetését a nofollow linkekkel, amikben eddig megbíztak.

3. A nofollow-t eredetileg a nem megbízható oldalaknak és tartalmaknak szánták.

A nofollow tag-et nem arra a célra hozták létre, hogy a vendégblogok minden egyes linkjén használják.

A nofollow 2005-ben született meg és a felhasználó által megbízhatatlan tartalmúnak ítélt oldal/lap linkjeihez volt használatos. Például, ha a Google által nemrégiben megbüntetett, megkérdőjelezhetően működő linkhálózatról készülne cikket írni és a nevezett linkhálózathoz szeretne egy linket is közölni, akkor azt a linket nagyon helyesen nofollow linkként kell megjelölni.

Ezért vannak a nofollow linkek – azért, hogy jelezzék a Google felé, hogy ezt a linket ne kövesse, és ne kapcsolja össze az oldalát a másikkal.

A SEO berkein belül sokan nem oly módon használják (vagy beszélnek arról, hogy használják) a nofollow tag-et a vendégblogok linkjein, amire eredetileg szánták. Olyan oldalak tesznek így, amiknek szigorú szerkesztési előírásoknak kell megfelelniük és nagyon megfontoltan döntenek arról, hogy hova linkeljenek. A Google ijedelmet keltő taktikájának következtében az oldalak ma már nofollow linket használnak olyan oldalak esetén is, amiket megbízhatónak tartanak, kizárólag azért, mert azok a linkek a vendégblogban találhatóak meg.

Ez szó szerint a pontos ellentéte annak, amit a Google a saját Webmestereszközök oldalán közöl a nofollow attribútum használatával kapcsolatban.

Nemcsak így nem szabadna használni a nofollow tag-et, hanem egyenesen ez a mód ellentmond a Google saját javaslatának a felhasználók és a keresőgépek kezelésére vonatkozóan. A ’linkhálózat’ példájától eltérően korábban használtam a nofollow tag-et ott is, ahol a felhasználóknak azt mondanám, hogy nem bízom abban az oldal tartalmában – míg a vendégblogokon a szerkesztői szempontból elhelyezett nofollow linkek azt jelzik a felhasználóknak, hogy megbízunk az oldalban, de a keresőgépeknek (Google-nek) azt, hogy nem.

4. Ezek a linkek a megbízhatóság és a hitelesség valódi fokmérői.

Végül, ha az összes vendégblogon lévő link nofollow lenne, akkor az elértéktelenítené azokat a linkeket is, amiket a Google-nek számításba kellene vennie.

A Google mindig is a hitelesség jeleit kereste és a magas színvonalú vendégblogolás bizony ilyen jeleket mutat.

Például, ha egy irányadó/hiteles oldal egy vendég író posztját kívánná közzétenni, akkor annak tartalmaznia kell egy, az író életrajzára mutató idézet-linket. Ez a link a szerző oldalának szavazott bizalmat jelentené, ami a Google felé az oldal hitelességét jelzi. Viszont, ha ugyanez a link egy nofollow link, akkor a Google nem látja annak a jelzését, hogy ez a szerző hiteles.

Ezen kívül a szerzőnek is szüksége van arra a linkre, hogy megmutathassa, hogy ki is ő és miért érdemli meg a bizalmat. Ez megadja az olvasónak azt a lehetőséget, hogy meglátogassa a szerző oldalát, és, hogy ő maga értékelhesse a szerző hitelességét.

Ha egyre általánosabbá válik, hogy a Google azt látja, hogy nem bízunk meg egy olyan oldalban (nofollow), a valóságban azonban mégis (és ez normává válik), akkor a Google hogyan fogja ezt osztályozni? Ez bizony elég komoly zűrzavart okozhat a Google-nek már egyetlen oldal tekintetében is.

Például nézzünk egy irányadó személy új oldalát, amely a marketing fogásai között túlnyomórészt vendégblogolást alkalmaz. Még akkor is, ha ez az oldal mindent jól csinál és nem spammel, a Google nem fogja a bizalom jelének tulajdonítani a vendégblogokon lévő linkeket, ugyanis azok nofollow linkek lesznek.

A magas színvonalú vendégblogokon lévő linkek valójában a Google segítségére lehetnének a hitelesség megállapítása érdekében, de a linkek nofollow-vá tétele meggátolja a Google-t abban, hogy ilyen adatokat nyerjen ki.

Rövid összegzés

Négy fontos indokot tudok felhozni, amik miatt azt gondolom, hogy a nofollow tag minden egyes, marketing-tevékenység által megszerzett link esetében alapértelmezetté válása nem a jövő útja:

  • Az erre való teljes áttérés nem valósítható meg. Nagyon sok webmester/oldaltulajdonos még a nofollow létezésével sincs tisztában, és ők bizonytalanok is a pontos végrehajtást illetően. Ezen kívül a nagynevű oldalak nem szeretnének átállni a nofollow kizárólagos használatára, és büntetést is kaphatnának ezért megrendszabályozás céljából, ami viszont hatalmas felzúdulást keltene.
  • A nofollow csak egy szükségmegoldás. Az emberek ijesztgetése azért, hogy nofollow linkeket használjanak, nem oldja meg a valódi problémát, ami a spamek jelenléte a vendégblogokon. Ha a Google nem szeretne számításba venni bizonyos linkeket, akkor ki kell okoskodniuk egy belső megoldást vagy legalábbis pontosan el kellene magyarázniuk, hogy mit nem szeretnének számításba venni.
  • A nofollow nem rendeltetésszerű használata. A nofollow attribútumot a megbízhatatlannak ítélt oldalakra/weblapokra való linkelésre találták ki (leginkább a blog hozzászólás spameknek), és nem arra, hogy a felhasználókat és a keresőgépeket eltérően informálja, mégpedig azáltal, hogy azt mondjuk a felhasználóknak, hogy egy oldal megbízható, míg a keresőgépeknek azt, hogy nem.
  • Ezek a linkek a megbízhatóság és a hitelesség valódi fokmérői.A hiteles oldalakon lévő magas színvonalú vendégblogolásról származó linkek is nagyon hasznosak a Google algoritmusa számára.

A Google a vendégblogoláshoz kapcsolódó spameket kívánja megcélozni. Egy összehangolt félelemkeltő kampány keretein belül a Google által az utóbbi időben kiosztott büntetések a SEO szakmán belüli embereket a kétségbeesés szélére sodorta a vendégblogokon lévő linkek nofollow-vá tételével és még a manuálisan elhelyezett linkekkel kapcsolatban is. Bár a fent olvasható okok miatt sem hiszem, hogy tartani tudnánk a megkezdett irányvonalat, hogy kizárólag nofollow linket használjunk a jövőben.