A Google Kolibri (Hummingbird) algoritmus frissítése nagy aggodalmat keltett, de végül is a szakmának még jól is jöhet, hiszen felszabadít minket a korlátozott számú, de legnépszerűbb kulcsszavakért történő versengés rabigája alól. Lényegében a Kolibri algoritmus célja a felhasználók által a Google keresőjébe beírt longer-tail (kevesebbet keresett, speciálisabb, általában több szóból álló kifejezések) keresőkifejezésekre adott jobb válasz. Amennyiben az Ön honlapja ezekre a pontosabb keresőkifejezésekre optimalizált, akkor nagyobb eséllyel kerül majd a rangsor élére. Próbálkozzon a niche kulcsszavak (az internetezők által ritkábban keresett kifejezések, de ezekre a kulcsszavakra a versenyzők száma is és minősége is lényegesen alacsonyabb) használatával is, amelynek segítségével akár megduplázhatja vagy megtriplázhatja a fegyvertárában lévő, hasznot hozó kulcsszavak számát.
Ez a cikk abban lehet a segítségére, hogy megértse a kulcsszavak megtalálásnak modern módszereit 4 lépésben a SEO PowerSuit keresőoptimalizáló szoftvercsomag vagy egyéb eszközök használata mellett.
1. Ötletek
A legtöbb keresőmarketing szakértő egyszerűen csak az adott tevékenységhez köthető főbb kulcsszavakat gyűjti össze, majd bepötyögi ezeket egy olyan eszközbe, mint amilyen például a Google Kulcsszótervező (Google Keyword Planner) és a kiadott kulcsszavak listáját a sajátjaként adja el. Azonban a keresési szokások rendkívül gyorsan változna: az interneten kereső felhasználók több száz különféle szóösszetételt is használhatnak ugyanazon egy dolog leírására, tehát ez a módszer több száz potenciálisan hasznot hozó kulcsszót hagy ki a számításból.
Ehelyett próbáljon meg egy sokkal kreatívabb, ötletelésen alapuló megközelítést. Például, ha az irodai bútor kifejezést vesszük, egy kis asszociációs gyakorlat után eszébe juthatnak a székek, asztalok, berendezés és irodatervezés szavak.
De a fenti asszociált szavak egyikét sem fogja a Google Kulcsszótervező megadni, mert kizárólag a megadott kifejezéshez legszorosabban kötődő keresési kifejezéseket képes meghatározni. A niche keresőszavakra való asszociáláshoz először is a fejét használja: gyűjtsön össze annyi kifejezést, amennyit csak tud. Nézze meg a versenytársai honlapjait és blogjait. Ezekből még több kulcsszó-ötletet meríthet, valamint így azt is kiszúrhatja, hogy a versenytársai csak a Google Kulcsszótervező által megadott kulcskifejezéseket használják-e, vagy esetleg egy ügyes kulcsszó-stratégia alapján dolgoznak.
Ezután próbáljon ki több módszert is annak érdekében, hogy előhozakodhasson még több niche kulcsszó ötlettel:
- Hasonló keresések a Google, Bing és Yahoo keresőkben.
- Google automatikus kiegészítés funkció használata.
- Yahoo Search Assist (A keresőkifejezés begépelése közben folyamatosan változó javaslatokat láthatunk arra, mit is kereshetnénk. Magyarul ez egyelőre az általunk addig begépelt szóval kezdődő kifejezéseket jelenti, míg angolul más kapcsolódó kifejezéseket is láthatunk.)
- A Competition Research eszköz összegyűjti a kulcsszavakat a listában elöl lévő versenytársainak meta elemeiből (a speciális keyword meta elemben kerülnek felsorolásra a weboldal tartalmával összefüggésbe hozható kulcsszavak).
- A SEMRush eszköz a saját kulcsszó-adatbázisából ajánl fel kulcsszavakat.
- A Word Mixer eszköz az Ön által megadott kulcsszavakat összekeveri, hogy a kifejezéseknek még több változatát adhassa meg.
- A SEO PowerSuite Rank Tracker eszköze automatizálja a keresőmotor javaslattevő folyamatát.
További jó kulcsszó-ötletek forrása lehet még a kapcsolódó fórumokon található beszélgetések, a szótárak, valamint a Wikipedia témák szerinti kategóriái és az Ön témájához kapcsolódó cikkek. Minél több keresgélési módszert vet be, annál jobb. Minden egyes módszerrel új ötletekre bukkanhat.
2. Szavak
Most jön majd az igazán tárgyhoz tartozó kulcsszavak kiválogatása. Nézze át a listáját és húzza ki azokat a szavakat, amelyek nem kapcsolódnak szorosan az Ön termékéhez vagy szolgáltatásához – még akkor is, ha azt egy kulcsszó-kereső eszköz ajánlotta. A kulcsszó-kereső eszközök által ajánlott szavak úgy-ahogy hasznosak, de ezek az automatizált eszközök nem emberi lények, így az általuk megadott szavakat alaposan át kell néznie.
Miért nem elég, ha csak a Google Kulcsszótervezőjét használjuk? Valóban gyors és egyszerű, de sajnos gyakran félrevezető is lehet. Például a keresések havi átlagos száma csak egy hozzávetőleges becslés és nem jelzi pontosan a keresési forgalmat. Ugyanígy, a keresési forgalom is jelentősen eltérhet egyik hónapról a másikra. Például az évszakhoz kapcsolódó kulcsszavak, mint a karácsonyi ajándékok 350 000 keresést is elérhetnek decemberben, viszont csak 100-at júniusban. Eközben a versenyadatok az egy adott kulcsszóra ajánlati licitet (az az összeg, amit egy kulcsszóért maximum fizetni kívánunk egy kattintás alapú hirdetési rendszerben) tevő hirdetők számát tükrözi; amennyiben az organikus találati listában szeretne előkelő helyet elérni, akkor ez a szám valójában teljesen haszontalan az Ön számára.
Ehelyett inkább a hosszabb, kevésbé népszerűnek mondható kulcsszavas kifejezésekre kellene koncentrálnia. Ezek a long tail kifejezések nem hoznak az oldalának hatalmas keresési forgalmat, viszont ezekben kevesebb versenytársa lesz majd, így könnyebb lesz felkúsznia az első 10 helyezett közé. Általában ezek sokkal célzottabbak és ezért jobb konverziós ráta (egy hírlevélre való feliratkozás, egy kapcsolatfelvétel-oldalra kattintás, egy bejelentkezési űrlapkitöltés vagy valamilyen áru, szolgáltatás megrendelése, stb, attól függően, hogy milyen weboldalról van szó) is érhető el általuk. Ráadásként még így is magukba foglalják a versenyképes short-tail szavakat (legáltalánosabb, legtöbbet keresett kulcsszavak), így amikor long-tail szavakra optimalizál, akkor egyben a rövidebb, fontosabb szavakra is optimalizálja oldalát.
Amennyiben olyan kulcskifejezéseket keres, amelyek forgalmat hoznak, akkor olyan szavakat válasszon, amelyek kereskedelmi szándékot jeleznek, és nem információvadászatot. Ezzel kapcsolatban a figyelemfelhívó szavak a vásárlás, kupon, kedvezmény, olcsó és szállítás. Ezen kívül egy adott terméket leíró szavak is ide tartoznak, amelyekre a vásárlók rákeresnek, hogy többet tudjanak meg az általuk megvásárolni kívánt termékről: ismertető, legjobb és top 10, valamint a termékkategóriák, speciális termékek és márkanevek.
3. Elemzés
Most, hogy már a kezében van egy nagyobb lista a lehetséges kulcsszavakkal és kifejezésekkel, eljött az idő egy kis elemzés elvégzésére. Ahelyett, hogy a jó öreg keresőforgalom számaira támaszkodna, most inkább használja a kulcsszó hatékonysági indexet (KEI – keyword effectiveness index) és a Kulcsszó bonyolultságot (Keyword difficulty score) annak megítéléséhez, hogy mennyire lesz nehéz előre kerülnie a rangsorban azzal a kulcsszóval. Ezek a mérőszámok számos olyan tényezőt is figyelembe vesznek, amelyek a niche kulcsszavakra vonatkoznak, így lehetősége nyílik a bonyolultságuk alapján rangsorolni a kulcsszavakat.
Azonfelül a nagyobb kereskedelmi szándékkal rendelkező kulcsszavakat is kiszűrheti azáltal, hogy megnézi azok egy kattintásra jutó becsült ajánlati licitjeit. Némelyik kulcsszó költsége többszöröse a többi hasonló kulcsszóénak. Ez azt jelenti, hogy sokkal több ember pályázik ezekre a szavakra a Google AdWords hirdetési rendszerében, mivel azokkal jobb konverziós arányt és nagyobb forgalmat lehet elérni.
4. Piaci verseny
Ahhoz, hogy véglegesíthesse a kulcsszavak listáját, meg kell értenie, hogy mennyire nehéz lesz majd a rangsorban megelőznie a versenytársait mindegyik kulcsszó esetében. Ez a legjobb módja annak, hogy felbecsülje a saját esélyeit.
Az alábbiakban láthatja azokat a tényezőket, amelyeket meg kell néznie a Google első találati oldalain a fontosabb kulcsszavaira:
- Külső linkek – Tekintse meg az érkezési oldalra mutató külső linkeket. A keresőmotorok a külső linkeket egy bizonyos oldalra leadott szavazatnak tekintik, tehát minél több ilyen link mutat a versenytársa oldalára, annál nehezebb lesz Önnek ezt az oldalt megelőznie a rangsorban.
- Belső optimalizálás (egy weboldal keresőbarát tulajdonságainak létrehozása, hogy releváns találatként kedvező helyen szerepeljen a találati oldalon) – Becsülje fel versenytársai oldalaival kapcsolatban a belső optimalizálás minőségét azáltal, hogy átfutja a címeket, leírásokat, tartalmat és a belső link horgonyokat (hivatkozás).
- Tartalom – A felhasználók imádják az egyedi és a hasznos tartalmakat – és a Google is. Vizsgálja át a versenytársai oldalát a tartalmak minősége szempontjából.
- Domain Authority (a SEOmoz által előre jósolt legjobb helyezése az adott oldalnak a keresőmotor rangsorában) – Legvégül nézze meg a versenytársai oldalainak korát, az Alexa rank értékét (egy adott oldalnak a látogatók száma alapján történő rangsorolása, minél kisebb egy oldal Alexa rank értéke, annál nagyobb a látogatottsága) és a közösségi médiában a népszerűségüket.
Amennyiben pont most vág bele az új keresőoptimalizálási stratégiájába, akkor lehet, hogy el szeretné távolítani az összes olyan kulcsszót, amelyet a versenytársai is használnak a rangsorolás során, még akkor is, ha azok kulcsszó hatékonysági indexe (KEI) magas. Egy adott kulcsszóra jó helyezést elérni kívánó oldalak ezrei mellett el fog tartani egy kis ideig, amíg arra a kifejezésre előrekerül a rangsorban. És ugyanez a helyzet a silány kulcsszavakkal és kifejezésekkel, amelyeknek a legrosszabb a kulcsszó hatékonysági indexe (KEI); ezekért a kifejezésekért kiélezett verseny folyik, viszont alacsony a keresési forgalmuk, úgyhogy az ezekre a kifejezésekre történő optimalizálás ezen a ponton nem éri meg a fáradságot.
A maradék kulcsszavakon kívül azokat válassza még ki, amelyeknek a legjobb a kulcsszó hatékonysági indexe (KEI). Ezután már egy nagy hasznot hajtó és kevésbé felkapott kulcsszavakat tartalmazó listát tarthat a kezében, amely segítségével elérheti üzleti célját.
Amennyiben nehezen megy Önnek a megfelelő kifejezések összegyűjtése, akkor próbálja ki a Rank Tracker eszközt, amely segít megtalálni Önnek a nyereséget hozó kulcsszavakat. Kellemes vadászatot!