A linképítés fontos, viszont nagyon veszélyes is lehet, ha nem tudja, hogy mit csinál. Ma Neil Patel cikkíró osztja meg velünk etikus módszereit a linképítéssel kapcsolatban.
Mindegyik tisztességes SEO szakember tisztában van azzal, hogy a „linképítés”, miközben szükséges, potenciálisan veszélyes is lehet.
Sokak fejében a „linképítés” egyenlő a korábbi évek spam-szerű, etikátlan keresőoptimalizálási technikákkal; mégis a magas minőségű linkek a keresők által használt, messze a legnagyobb súlyú, a honlap szerkezetén kívüli tényezők.
A Google már eljutott arra a pontra, ahol már nem lehetséges válogatás nélkül linkeket építeni egy oldalhoz és várni a jó helyezést a rangsorban. Próbálja csak ki, és büntetést fog kapni érte.
Tehát hogyan tudja biztonságosan építeni a linkjeit 2015-ben? Továbbra is a rendelkezésére áll számos helyénvaló és megfelelő módszer. Kövesse az általam leggyakrabban használt öt technikát.
1. Vendégblogolás, amire vegyen rá másokat is
Ahogy bármilyen technikával kapcsolatosan, a vendégblogolással kapcsolatban is óvatosnak kell lenni. A Matt Cutts-tól, a Google webspam elleni csoportjának vezetőjétől származó bejelentés, miszerint a „vendégblogolásnak leáldozott”, csak részben igaz. A Google számos jelentősebb bloghálózatot letaszított a semmibe, ezzel azt jelezve, hogy tényleg komolyan gondolták a spam-szerű vendégblogolás megbüntetését. Nagyon is valószínű, hogy a Google továbbra is finomítani fog az algoritmusán, hogy kigyomlálja a vendégblogolás többi ehhez hasonló és kevésbé megbízható formáját.
Viszont megmaradt és meg is fog maradni a vendégblogolásnak egy erős és megbízható oldala. És én erre szeretnék kitérni.
A vendégblogolás önmagában nem a vendégblogok megszerzésének módszere. Ha egy honlaptulajdonos vagy egy szerkesztő megbízza, hogy készítsen egy magas minőségű tartalmat, akkor ezzel nem adnak arra engedélyt, hogy a saját oldalára mutató visszamutató linkeket helyezzen ki az adott honlapon. Ehelyett azzal bízták meg, hogy írjon kiváló tartalmat, amelyet az olvasóik imádni fognak.
Amennyiben már írt ilyen jellegű cikket vagy van lehetősége néhány más, Ön által írt cikket megemlíteni, akkor valószínűleg kaphat egy linket.
Engedjék meg, hogy nagyon világosan fogalmazzak most a vendégblogolásról és annak a visszamutató linkekhez fűződő kapcsolatáról. A vendégblogolás célja egyáltalán nem a visszamutató linkek. Abban a pillanatban, hogy Önnél erre megy ki a játék, a honlapok és a szerkesztők azonnal tudni fogják az igazságot és kiszavazzák a játékból.
Bár, ha a vendégposzt szövegkörnyezete, tartalma és témája megköveteli, akkor beletehet egy saját anyagára mutató linket. A cél, hogy a lehető leghasznosabb, legérthetőbb és leginformatívabb legyen az adott cikk.
Ne felejtse el, hogy a vendégblogolás jól járható út a remek visszamutató linkek kiérdemlésére. Amennyiben a cégénél vannak még meghatározó szakemberek, akik tehetségesek és hajlandóak írni is, akkor bátorítsa őket arra, hogy vágjanak bele a vendégblogolásba. A vendégblogolás egy igen hatékony módszer a személyes márka felépítésére, és a cég nagy hasznára is válik.
2. Készítsen infografikákat
Az infografikák még mindig sokat segíthetnek a linképítésben? Az AudienceBloom-nál dolgozó Drew Hendricks nemrégiben tette fel ezt a kérdést az általa írt cikkben, és az erre adott válasza is egyértelmű volt:
“Az infografikák még mindig nagyon hatékony eszközei a linképítésnek.”
Igaza is van, bár néhány ellenérvet is felsorakoztatott. Hogy egészen őszinte legyek, az infografikák már nem olyan hatásosak, mint korábban voltak. Manapság ezeket már tömegesen ontják magukból a cégek, amelyek akár egy minimális stratégiával és marketing költségvetéssel is rendelkeznek.
Én magam is látom az infografikák népszerűségének és a linképítésben hasznosítható potenciáljának csökkenését. Egészen 2012-ig az infografikáim átlagosan 876 visszamutató linket hoztak a konyhára. 2012 óta viszont ez a szám 371-re csökkent. Ez 57%-os visszaesést jelent.
A látható visszaesés ellenére még mindig használok infografikákat marketing célokra, mert a látogatóim nagyon hasznosnak találják ezeket. Ezen kívül az így kapott 371 link még mindig soknak számít.
3. Aktivizálja magát a közösségi oldalakon
A tartalom megalkotása a tartalommarketingnek csak az egyik fele. A másik fele annak a tartalomnak a népszerűsítése. 2015-ben a tartalomnépszerűsítés legjobb módja a közösségi médián való jelenlét volt. Ha népszerűsíted a tartalmad, hamarosan linkeket is ki fog érdemelni.
2015-ben az egyik előrejelzésem az volt, hogy a „közösségi média a blogolás sarokkövévé válik”. Nem vállaltam túl nagy kockázatot ezzel a kijelentéssel, hiszen ez a folyamat már elindult, ezt látom a saját oldalaimon is.
Amikor aktivizáltam magam a közösségi médiában, a cikkeimet elkezdték megosztani, terjeszteni, tweet-elni, megemlíteni, újratweet-elni és beszélni róla. A közösségi platformok zsongásának köszönhetően kaptam a linkeket.
Amikor azt mondom, hogy „aktivizálja magát a közösségi oldalakon”, akkor nem csak arra gondolok, hogy lógjon a Twitteren minden nap pár percet. Inkább ezt kellene tennie:
- Posztoljon ki linket a cikkéhez minden közösségi hálózaton, aminek a tagja.
- Posztoljon ki linket a releváns LinkedIn csoportokon, aminek a tagja.
- Ajánlja a posztjait a Reddit közösségi weboldalnak.
- Ajánlja a posztjait a SumbleUpon felfedezőmotornak.
- Ajánlja a posztjait a GrowthHackers.com oldalnak.
- Küldjön közvetlen üzeneteket (DMs – direct messages) azoknak, akiket megemlített vagy a posztjaiban a linkjét kihelyezte (lásd erről a technikáról részletesebben a lenti „kérdezz” részt).
Ez a linkek szerzésének egy közvetett módja. A közösségi visszajelzések nem linkek, és nem érnek fel ugyanazzal a hatással a rangsorolásra, mint a linkek. Viszont ahogy megosztja a tartalmát, a többiek el fogják olvasni, észre fogják venni és elkezdik kihelyezni a linkjeit.
És innen lesznek linkjei.
Hadd szemléltessem is ezt. A BuzzSumo számba veszi a közösségi oldalakon a legnagyobb megosztást elért cikkeket a Search Engine Land oldalról. Itt láthatja az első három helyezettet.
- Az első cikk 15 172 megosztást ért el.
- A második 10 318-at.
- A harmadik 8868-at.
És most ezek a közösségi megosztások hogyan válthatóak át visszamutató linkekre?
Az első cikknek 18 310 visszamutató linkje van 1456 domain-ről.
A másodiknak 5017 visszamutató linkje 461 domain-ről.
A harmadiknak pedig 2626 visszamutató linkje 385 domain-ről.
Közvetlen összefüggés van a megosztások száma és a visszamutató linkek mennyisége között.
Nagyon sok SEO szakember büszkén jelenti ki, hogy „Biztosan kiérdemelte a linkjeit!”. Ezzel egyet is értek, de ez nem azt jelenti, hogy egy szerencsés véletlen folytán mindenki egyszerre fedezte fel a nagyszerű tartalmát. Jelen kell lennie és aktívan népszerűsítenie kell a tartalmát.
Ne felejtse el, hogy egyáltalán nem szükséges az újratweet-ekért és megosztásokért könyörögnie. Ha a cikke elég jó, akkor az emberek mindenképpen meg szeretnék majd osztani.
4. Kérjen linkeket
Önmagában tekintve nem tűnhet valami bölcs tanácsnak, hogy linkeket kérjen. A valóságban mégis ez az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy linkeket szerezzen.
Először is hadd mondjam el, hogy mit nem értek a „kérjen linkeket” alatt.
- Nem arra gondolok, hogy „könyörögjön linkekért”.
- Nem arra gondolok, hogy „linkekkel kereskedjen”.
Akkor most elmagyaráznám, hogy ez hogyan is működhet. A ConversionXL blog írója, Peep Laja egy remek példa erre. Úgy szokta csinálni, hogy amikor ír egy cikket, akkor „megkeresi azokat az embereket és cégeket, akiket és amiket megemlített a cikkében és azok közül sokan meg is osztják azt a közösségi oldalukon”.
A linkek kérésének ez egy járható útja. Ezt a rövid üzenetet küldi ilyenkor:
“Kedves XYZ! Megemlítettelek téged ebben a blogposztomban: http://www.xyz.com.
Köszönettel: Peep
ConversionXL”
Az üzenet egyszerű, és a kérés sem tolakodó: Segítettem neked. Esetleg te is segítenél nekem ezért?
Ha szeretne, lehet ennél egy kicsit egyértelműbb is:
“Kedves XYZ! Idéztem a cikkedet ebben az infografikában. Mit gondol, esetleg érdekelhetné az Ön olvasóit is?
A linkkérés leghatékonyabb módja olyan emberek megkeresése, akiket személyesen is ismer. Egy kicsit ijesztő lehet, ha Ön által nem ismert emberektől kér linkeket. Bár működhet a dolog, viszont sokkal kevésbé hatékony módszer.
Sokat segíthet, ha van egy platform, amit saját magának épített – egy személyes márka, ami erős és megbízhatóságot sugároz. Az egyik piacvezető felismeri a másik piacvezetőt. Ha egyszer a neve már futótűzként elterjedt a szakmájában, az emberek azt fogják gondolni, hogy ismerik, még akkor is, ha korábban sohasem találkoztak Önnel. Lehet, hogy azt fogják feltételezni Önről, hogy összefutottak korábban egy konferencián vagy látták a nevét egy workshop előadói között.
A kapcsolatok ezen típusai idővel egyre terebélyesedni fognak. El fogja nyerni a szakmája szakértőinek bizalmát és tiszteletét, és a cikkeit még többen fogják megosztani. És ezt még csak kérnie sem kell majd senkitől.
5. Építse fel a személyes márkáját
Nem tud linkeket gyártani azonnal. A személyes márkájának kiépítése egyike „a lassú, de kitartó ellenfél győz” típusú technikáknak.
Kiépítheti a személyes márkáját a következők segítségével: megkeresések, embereknek való segítségnyújtás, konferenciákon tartott beszédek, sajtóbeszámolókban való megjelenés, mentorokkal történő kapcsolattartás, vendégblogolás és egyéb technikák. Ez egyáltalán nem könnyű, és mindenféleképpen sok időt vesz igénybe.
Viszont az eredmény hihetetlen! Amint a személyes márkám kiépült a kitartó és kemény munkám eredményeképpen, a marketingbe ma már sokkal kevesebb energiát kell fektetnem. A vállalkozásomat lényegében növelni tudom egyszerűen a személyes márkám ereje által.
És a visszamutató linkek? Maguktól jönnek. A linkszerzés egyéb formáihoz hasonlóan ez a technika is sok időt igényel. Nagyon nehéz a visszamutató linkek számából közvetlenül kikövetkeztetni a személyes márka erejét. Viszont, amint a neve és a márkája ázsiója emelkedik, észre fogja venni a személyes vagy üzleti honlapjára mutató visszamutató linkek számának ezzel összefüggő emelkedését.
Zárószó
2015-ös 2016-os évek egy új korszakot nyitnak a linképítésben. Még akkor is, ha a linkszerzés egy igen intenzív munka, még mindig nagyon fontos. Egyszerűen nem lehet egy magas szintű oldala anélkül, hogy ne kellene kiváló minőségű linkeket kiérdemelnie.
Ha követi ezt az öt technikát, képes lesz olyan magas helyezést elérnie a rangsorban, amiről korábban álmodni sem mert.