Tavaly Matt Cutts azt mondta egy YouTube videóban, hogy a Google a közösségi média mérőszámait, mint a like-okat és megosztásokat, nem veszi figyelembe a keresési eredmények rangsorolásánál. De előrepörgetve az időt 1 évvel, a helyzet már jelentősen megváltozott, ugyanis a közösségi média hatalmas befolyásra tett szert a keresőoptimalizálás minden területe felett, legyen szó a világhálóról vagy a mobilokról. Míg a Google nem tekinti tényezőnek az algoritmusaiban a like-okat és a tovacsiripeléseket (Twitter-en az újramegosztásokat), a közösségi médiát használja a népszerűség felmérésére.
Ezt a változást befolyásoló két legfőbb motor a „konvergencia” és a „bevonás” Jason Dailey , a MediaVest keresési részlegének vezetője szerint. A konvergencia a különböző csatornákra utal összevonva, legyen az akár helyi SEO, keresőoptimalizálás, fizetett keresés, közösségi média vagy videó, míg a bevonás csak a fogyasztókról szól.
„Rengeteg olyan terület létezik, amelyek összemosódnak és ezek szürke területekké válnak abból a szempontból, hogy nem egyértelmű az, hogy az egyik hol végződik, és hol kezdődik a másik – mondta Daily. A fogyasztók is sokkal inkább bevonódnak a média irányításába úgy, hogy üzeneteket kapnak a márkáktól és párbeszédet folytatnak a márkákról. Valójában [itt] játszik nagyon fontos szerepet a közösségi média.”
Technikai nézőpontból, folytatja Daily, a keresőmotorok négy dologgal törődnek: minőség (egy felhasználó aktuális felhasználói élménye, a tartalom és a kinézet), bizalom (egy oldal magas létjogosultságú és hasznos-e), népszerűség (egy olyan oldal-e, amelyet az emberek szívesen meglátogatnak) és hasznosság (a tartalom friss, aktuális és releváns-e).
A Google azt mondja, hogy a közösségi média a keresési eredmények szempontjából nem egy fontos tényező. [De] amit biztosan tudunk, az az, hogy az olyan nagyon jó minőségű tartalom, amit az emberek szívesen megosztanak, rendelkezik mindezzel a négy tulajdonsággal – jegyzi meg Dailey.”
Ha a jó tartalom írására koncentrál, akkor a látogatók elköteleződnek a honlap irányába. Ez fog egyre több kattintást hozni és elég hamar a honlap relevánsabb lesz a keresőmotor szemében is.”
Antonio Casanova, a Starcom keresőoptimalizálással foglalkozó részlegének igazgatója, egyetért azzal, hogy a közösségi médiák felületein a minőségi tartalom írása nagyon fontos, ugyanis ez sokat segíthet a cég helyi keresőoptimalizálási teljesítményének fellendítésében. Még hozzáteszi, hogy a helyi keresési rangsor szorosan összefügg az adott helyi vállalkozás honlapjára történő hivatkozások és említések számával és minőségével. Ezek a hivatkozások és említések lehetnek a közösségi média platformjain is, valamint blogokon vagy különféle oldalakon.
És ez még nem minden. A helyi közösségi profiljaival, mint amilyen a Google+ Local, a Yelp és a Foursquare, szintén egy kis előnyre tehet szert a cége helyi rangsorolásával kapcsolatban, amennyiben az pár minőségi véleményt tartalmaz.
„Az is fontos, hogy legyen egy aktív közösségi média és ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) stratégiája, amely segíthet a cégéről szóló említéseket, a profiljáról írt véleményeket és a linkeket a helyi profiljához irányítani. Ez minden bizonnyal segíteni fog a helyi keresési eredmények javításában – jegyzi meg Casanova.”
A közösségi média keresőoptimalizálási szempontból történő hasznosításához Casanova azt tanácsolja, hogy a marketing-szakemberek használják a „kétirányú kommunikációt”. Az „egyirányú” a kulcsszó-betekintések használatát jelenti, amely megmutatja, hogy az emberek mire keresnek rá és hogyan keresnek a Google-ben.
„Ezt arra lehet használni, hogy információt nyerjen a közösségi és tartalomstratégiájához. Találhat egy népszerű témát, és kialakíthat egy olyan közösségi stratégiát, amelyet ezen téma köré építhet – fejti ki Casanova. De ezt másképpen is csinálhatja. Figyelemmel is kísérheti a közösségi média történéseit, hogy lássa, hogy miről beszélnek az emberek a közösségi hálózaton és felhasználja ezt az információt a kulcsszó keresőoptimalizálási tartalom és CRM stratégiájához.”
Különösen a mobil keresőoptimalizáláshoz érdemes jelen lennie a közösségi médiában egy aktív és optimalizált közösségi profillal, többek között a Google+-on és a Twitter-en, amely sokat segíthet egy cég láthatóságán a keresési eredményekben. „Ez azért van, mert többnyire a közösségi hálózatok a Google keresési eredmények felé veszik az útjukat. Most, hogy a Google és a Twitter megállapodásra jutott nemrégiben azzal az eredménnyel, hogy a csiripelések (tweet-ek: bejegyzések a Twitter-en) megjelenjenek a keresési eredményekben, véleményem szerint hamarosan sokkal többnek fogjuk ezt látni – tette még hozzá Casanova.”
A MediaVest-nél dolgozó Dailey a mobil keresőoptimalizálás témájában adott tanácsot az eddigiek összefoglalásaképpen: egy cégnek meg kell bizonyosodnia arról, hogy az oldalukon a legutóbbi nevük, címük és telefonszámuk van feltüntetve. „A legrosszabb tapasztalat, amivel egy fogyasztó találkozhat, hogy megtalálva az oldalát felhívja az ott feltüntetett telefonszámot, ami már nem él. Vagy rossz időpontban megy el. Elmegy az üzlethez azt gondolva, hogy az nyitva van, viszont zárva találja. Tehát borzasztóan fontos a név, cím és telefonszám frissítése változás esetén az oldalán [és] a katalógusban is.”