Ugyanis általában a linkfejlesztési munkával külsős cégeket szoktak megbízni, mivel az ilyen munka sikeres teljesítése igen időigényes és bonyolult a kockázatok elkerülése mellett. Remek hír, hogy ma már sok cég specializálódott erre a területre, de a tapasztalataim alapján ez gyakran azzal jár együtt, hogy a linkfejlesztők és az esetlegesen házon belüli marketing-szakemberek között nincs megfelelő kommunikáció, ez pedig mindkét oldalon gyenge eredményeket fog okozni. Akármit is mondanak mások, a linképítés még mindig remek módszer egy honlap jobb helyezése szempontjából. De ez komoly bajba is sodorhatja a két csapatot, ha nem tudják azt, hogy hogyan tudnák összehangolni az összes többi, az oldalán elvégzett munkájukat, és ugyanígy ritkán működőképes az egyik a másik nélkül, ha nem dolgozik össze mindenki.
Mit tud tenni ennek elősegítésére?
Keressen rá a kulcsszavaira és a honlapjára is annak kiderítésére, hogy van-e olyan oldal, ami többször is megjelenik. Ha öt olyan eredmény is megjelenik, ami alapvetően ugyanarról szól, akkor kérdezze meg, hogy nem lehetne-e ezeket egyesíteni mind a „tartalomfelfúvódás” (a tartalom szükségtelenül terjengős, túl sok kép található benne, nagyon lassan lehet csak betölteni vagy a szöveg tagolása rossz) elkerülése, mind a linkek csökkent értékének visszaállítása érdekében. Valóban semmi szükség sincs arra, hogy az Ön által nyújtott egyetlen szolgáltatást öt oldalon keresztül sorolja fel más kifejezéseket használva.
Mindenképpen értesítse a másik csapatot is az új ötleteiről küldött különböző javaslatairól, nehogy a jelenlegi munkájukkal ellentétes legyen vagy duplán ugyanazt a munkát végezzék el. Ha a csapatok között nincs kommunikáció, akkor nagyobb valószínűséggel fordulhat elő, hogy ugyanolyan tartalmat fog írni az egyik csapat, mint a másik.
Ha van hozzáférése a Google Webmestereszközökhöz és még mindig lát olyan üzeneteket, amely, bár nem igazán érinti az Ön területét, de mégis tudja, hogy hogyan lehetne rendbe hozni a problémát, fontos, hogy mindenképpen jelezze ezt a többieknek. Éppen ez történt meg velem nem is olyan régen, és szóltam, akkor is, ha az ügyfelemnek van egy külön IT részlege az ilyen problémák megoldására. Mindig nagy örömmel tölt el, ha rendbe tudom hozni a saját hibáimat, hiszen nagyon gyakran nem vesszük észre a saját tévedéseinket.
Győződjön meg arról, hogy ellenőrizte a 404-es hibákat és értesítette az ügyfelet arról, hogy hogyan oldhatná meg az ilyen problémát. A „Screaming Frog” nevű eszköz rendkívül jól használható, ha esetleg nincs hozzáférése a Webmestereszközökhöz.
Mindig minden eseményről és fejleményről tudjon. Ha senki olyan nincs most a közelében, aki folyamatosan naprakész információkkal látná el, akkor szenteljen egy kis extra időt arra, hogy saját maga nézze át bizonyos időközönként a honlapot ennek kiderítése érdekében. Például velem is előfordult már, hogy annyira belefeledkeztem egy honlap egy bizonyos részének a promótálásába (pl. egy blog), hogy teljesen figyelmen kívül hagytam a többi kritikus részt (pl. az azóta eltelt időben kiadott új termékek vagy szolgáltatások egész garmadáját), tehát mindig, mindig, mindig ténylegesen nézze át a honlapot, amin dolgozik, olyan gyakran, amilyen gyakran csak tudja.
Győződjön meg arról, hogy a közösségi médiával foglalkozó csapat tud a legutóbbi, Ön által írt tartalomról, hogy azt népszerűsíteni tudják minden lehetséges csatornán, különösen akkor, ha nem egy blogbejegyzésről van szó, amit azonnal látnának. Sok információt nyerhet ki a maga számára egy adott márka közösségi média oldaláról is, tehát mindenképpen vessen egy pillantást arra, hogy ők kiket követnek és őket kik követik, és így talán felfedezhet néhány jó linkszerzési lehetőséget.
Ha arra kérték meg, hogy egy olyan oldalhoz építsen linkeket, amelyre a cég vagyonokat költ a kattintás alapú hirdetésekkel (PPC – pay per click) ÉS az az oldal emellett az első a rangsorban az organikus keresési listán ugyanazt a horgonyt (link kattintható része) használva, mint a fizetett kulcsszónál, feltétlenül szóljon. Ha valamilyen feladatot tekintve már valaki elérte a kívánt eredményt, akkor érdemes inkább hátralépni és más feladatra összpontosítania. Bár lehet, hogy nem akarnak majd egy új feladatba kezdeni, de Ön mindenképpen tudassa velük véleményét és legalább hívja fel a figyelmet erre.
Végül, de nem utolsó sorban, mindig ellenőrizze, hogy valaki nem blokkolta-e véletlenül a robotok hozzáférését az egész honlaphoz. Ha annyi forintom lenne, ahányszor ez már megtörtént… akkor elég gazdag lennék. Ez előfordulhat olyan ügyfelekkel, akik nem használnak tesztkörnyezetet, ez a következménye, ha áttérnek a WordPress (ingyenes és nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszer) használatára vagy, ha csak valamit elrontottak. Sőt, sajnos ez már velem is előfordult.
Amivel mindig tisztában kell lennie
Például a küszöbön álló változtatásokkal, amik hatással lehetnek a munkájára. Megszűnik egy termék a jövő héttől? Nagymértékű URL változás várható? Új domain nevük lesz? Az egész honlapot teljesen megújítják? Megszüntettek egy oldalt, amely néhány nagyszerű linknek köszönhetően – amely linképítés az Ön munkája – magas létjogosultságú oldal lett, és ezek a linkek nincsenek átirányítva? Ez utóbbi korábban elég nagy problémát okozott már nekem.
Nagyobb állásidő betervezve. Elég nehéz akkor jó linket kapni, amikor a honlap leállt. Bár nagyon szeretném azt mondani, hogy mi ellenőriztük, hogy a honlap működik minden nap, amikor elkezdjük tájékoztatni az összes ügyfelet, de sajnos nem lenne igaz. Ha tetszik, ha nem, mi bizony azt feltételezzük, hogy a honlap működik addig, amíg valaki az ellenkezőjét nem mondja nekünk.
Valami igazán nagy durranás vagy újdonság megjelenése közeledik? Még akkor is, ha a közeljövőben nem fog linképítéssel foglalatoskodni például egy ünnepi promócióhoz, nagyszerű módja ez egy webmester figyelmének felkeltésére, amikor a tájékoztatást végzi. Most hétvégére terveznek egy nagy leárazást, de csak a leggyorsabb ügyfelek számára? Akkor tudassa ezt a webmesterekkel a tájékoztató e-mailben, még akkor is, ha egy bizonyos forráshoz szeretne most linkeket kapni.
Kérdések, amiket mindig fel kell tennie
Hogy lehetek állandó kapcsolatban a többi csapattal? Konferenciahívások vagy Skype havonta? Személyes találkozók? Valamilyen projektmenedzsment rendszer segítségével, amihez mindenkinek van hozzáférése és már használatban van? Az Evernote jegyzetszerkesztő alkalmazás vagy az Evernote új Work chat szolgáltatása segítségével? Én egy teljesen elvakult Evernote rajongó vagyok és kipróbáltunk már más jegyzetelős alkalmazást is némelyik link-projektünk elrendezésére, de néhány munkatársunknak nem működött valami jól, tehát inkább a legegyszerűbb módszert választottuk, az e-mailezést. Nagyon fontos, hogy olyan kommunikációs módszert találjanak, ami mindenkinek megfelel, mert különben nem fog működni az egész dolog.
Hogyan tudathatnám a leghatékonyabban a munkatársaimmal azt, hogy most éppen min dolgozom? Hetente újabb telefonhívások vagy e-mailek? A legtöbb ilyen jellegű tájékoztatást e-mailen szoktam rendezni, viszont némelyik ügyfél inkább havonta egy telefonbeszélgetést szeretne velünk, az IT szakembereikkel és a keresőoptimalizálást folytató csapat vezetőjével megejteni. Vannak olyan ügyfelek is, akik mintha nem nagyon foglalkoznának azzal, hogy mi mit is csinálunk, ami feltételezésem szerint azt jelenti, hogy bíznak bennünk (inkább csak remélem, hogy ez az oka), de még ilyenkor is tájékoztatom őket a folyamatról minimum havonta egyszer.
Megadná az Analytics és Webmestereszközök fiókjának (Bing és Google is) hozzáféréséhez szükséges adatokat? Rendkívüli módon utálom az ügyfelet megkérdezni arról, hogy bizonyos oldalak hogyan szerepelnek a rangsorban, amikor én magam is meg tudom azt nézni. Annyira sok hasznos információ található ezekben az eszközökben, hogy kár lenne megtagadni tőlünk az ezekhez való hozzáférést.
Hogyan jusson dűlőre az ügyféllel az együttműködést illetően?
Ez bizony egy nagyon kényes kérdés lehet. Korábban már lemondtam néhány (szerencsére volt) ügyfelemről, akik nyíltan visszautasították az olyan kérdéseim megválaszolását, amik közvetlenül érintették a munkánkat. Minthogy mi egy linképítésre specializálódott cég vagyunk, sokan úgy gondolkodnak rólunk, hogy mi csak azok a srácok vagyunk, akik építik a linkeket és hozzá se szólunk más témához, tehát a mai napig is harcolnunk kell azért, hogy néha egyáltalán csak hajlandóak legyenek meghallgatni. De van itt valami: ha éppen kapcsolatépítést végzünk egy „mit hogyan?” útmutató linképítésével kapcsolatosan, amelyet illetően nemrégen úgy döntött, hogy gyorsan pár, egy bloghálózatra feldobott linket szerez, ami számunkra és Önnek is elég rossz hír. Ugyanis ha nem tudjuk megmondani, hogy más mit csinál, akkor az azzal kapcsolatban fennálló veszélyekre sem tudjuk figyelmeztetni. Nem ülünk egész nap arra várva, hogy az oldalán lévő linkekről riportokat futtassunk minden nap, tehát ha holnap 500 új link lép életbe ennél a „mit hogyan?” útmutatónál, beletelhet egy kis időbe, amíg tudomást szerzünk erről.
Az az egyik oka annak, hogy nagyon hasznosnak tartom a köztem és az ügyfél között lévő nagyfokú együttműködést, hogy előhozakodhatok egy általam fantasztikusnak tartott ötlettel, de egy másik csapat terveitől függően ez attól még lehet egy hatalmas katasztrófa is különböző okok miatt. Nem szeretnék hibázni vagy komoly erőfeszítést tenni egy olyan dolog érdekében, ami szükségtelenné válik a későbbiekben, ugyanis ez az ügyfél pénzének a pazarlása. Mondjuk, hogy én most egy olyan szolgáltatással összefüggésben végzek tájékoztató jellegű munkát, amelyet éppen készül megszüntetni és valami teljesen más szolgáltatásra lecserélni és egyáltalán nem érzi ezt fontosnak közölni velem annak ellenére, hogy hónapok óta azon dolgozom. Egyszer csak észreveszem, hogy hűha, az eddig általam megcélzott fogadó oldal most egy 404 hibaoldal, amivel kapcsolatban az elmúlt pár hétben 200 webmesternek küldtem e-mailt. Mialatt én ezeknek a webmestereknek éppen annak a fantasztikus szolgáltatásnak az előnyeit ecseteltem, ami már nem is létezik, addig bemutathattam volna nekik az új szolgáltatást is, tehát az ügyfél ilyenkor arra költött rengeteg pénzt, ami már nem is létezik. Tudja, hogy milyen kellemetlen helyzet egy webmesternek, ha azt kell mondania Önnek, hogy az az URL, amit ebben az elképesztő e-mailben küldött nekik egy 404 hibaoldal vagy, hogy átirányították őket a főoldalra? Akkor mit mondana? „Oh, elnézést kérek, ezt nekem nem mondták.” Akkor biztosan egy jól informált márka nagykövetének fog majd tűnni.
Ezzel összefüggésben meg kell bizonyosodnia arról, hogy tájékoztatja a másik csapatot az Ön tevékenységéről és viszont. Mi van akkor, ha több linkekkel foglalkozó csapat is van és az Ön tudta nélkül mindenki más is ugyanazzal az oldallal van elfoglalva, amin Ön is dolgozik? Eléggé furcsán festene a dolog, ha egy céloldalhoz 50 link kapcsolódik, míg egyetlen link sincs az összes többi oldal irányába a honlapon két hónapnyi megfeszített munka eredményeképpen.
Végül ez nagymértékben függ Öntől is. Az ügyfelek nem mindig gondolják úgy, hogy mindent el kellene mondaniuk Önnek, úgyhogy kénytelen megtenni azt, ami az Ön dolga, tehát tegyen fel kérdéseket. Ismerje meg a másik csapatot, és ha lehetséges, folyamatosan maradjon velük kapcsolatban. Meglátja majd, mindenkinek hasznára fog válni ez a kis extra együttműködés.