Néhány keresőoptimalizálással kapcsolatos mítosz és összeesküvés-elmélet, amiket a Google-s Matt Cutts száműzni akar a köztudatból
Hallott már valami olyasmit egy konferencián vagy olvasott valamit egy szakmai blogon, ami után azt gondolta magában, hogy ez egyszerűen nem lehet igaz? Vagy megtörtént már Önnel, hogy többször is hallott valamit helytelenül ismételgetve, és tudta, hogy az biztosan nem igaz?
Nos, a Google kiváló mérnöke, Matt Cutts is ugyanígy szokott hallani mítoszokat a keresőoptimalizálásról és megosztotta ezekkel kapcsolatos gondolatait egy webmestereknek szóló videóban.
1. A Google AdWords-re való költés = magasabb helyezés az organikus listában
Egyáltalán nem meglepő módon az első tévhit a hirdetésekkel kapcsolatos. A mítosz: ha a Google AdWords-nek fizet a hirdetésért, akkor az organikus találati listában kerül előbbre. Ezután következzen az ezzel pont ellentétes összeesküvés-elmélet: az organikus listában jobb helyezést lehet elérni, ha nem fizet a hirdetésért.
„Valahogy úgy érezzük ilyenkor, hogy ezt a két tábort össze kellene terelnünk, és azután hagyni, hogy egymás között rendezzék el ezt a kérdést. És akármelyik kerül ki győztesen a vitából, nekünk csak azt az egy összeesküvés-elméletet kell megcáfolnunk – mondta Matt Cutts.”
2. A Google azért változtatja meg az algoritmusát, hogy az embereket rákényszerítse a hirdetések megvásárlására.
Egy másik állhatatos tévhit, hogy a Google folyamatosan lecseréli az algoritmusát, hogy ezzel lecsökkentse az oldalak látogatottságát, így bírva rá őket arra, hogy fizessenek a hirdetésért, mivel csak így tudják pótolni a kiesett forgalmukat.
„Hallani lehet egy ezzel összefüggő összeesküvés-elméletet, mégpedig, hogy a Google a hirdetéseinek eladása miatt változtatgat. Mivel jelenleg is a keresés minőségének javításával foglalkozó csapatban dolgozom, a Google-nál ráadásul már 13 éve, tehát bátran kijelenthetem, hogy előbb inkább a gondolkodási sémát kellene megérteni, vagyis, hogy a Google miért csinálja azt, amit csinál a keresési eredményekkel kapcsolatban.”
„Nagyon jó keresési találatokat szeretnénk biztosítani a felhasználóinknak, akik így boldogok lesznek és vissza is fognak térni a mi keresőnkhöz. Alapvetően erről van szó. A boldog felhasználó hűséges felhasználó, nem igaz? Tehát, ha egy kereséssel kapcsolatban jó tapasztalata van, akkor a következő alkalommal is hozzánk fog fordulni, ha valamilyen információra lesz szüksége.”
„És azután, ezen az úton elindulva, ha valaki a hirdetésekre kattint, az nagyszerű. De nem az a célunk az új algoritmusokkal, hogy az embereket rábírjuk a hirdetésekért való fizetésre. Ha fizet a hirdetésért, akkor az az algoritmus tekintetében nem segít a rangsorban elfoglalt helyén semmilyen módon, és hasonlóképpen, nem befolyásolja negatív irányba sem a helyezést a hirdetésért való fizetés.”
3. ’Black hat’trükkök: egyenes út az első helyezésig
Matt Cutts azt is elmondta ebben a videóban, hogy sokkal inkább azt szeretné, ha a webmesterek többre becsülnék magukat, minthogy a ’black hat’ fórumokon olvasott dolgokra hagyatkozzanak, és azt gondolják, hogy akármi is az utolsó rangsorolással kapcsolatos vesszőparipa, biztosan az fogja őket a csúcsra repíteni.
„Sose félj magadra hallgatni. Sok olyan embert láttam már, akik a csoportgondolkodás hibájába estek.”
Cutts példákat is mond a „vesszőparipákra”– cikkgyűjtemények, vendég-blogolás és a link wheel –amikre az emberek azt szokták hinni, hogy segítenek nekik elérni a hőn áhított első helyezést.
„És ha belegondol, hogy, ha valakinek van egy bombabiztos módszere, amivel sokat keres az interneten, akkor valószínűleg azt a módszert használná a pénzkeresetre inkább, minthogy ezt a fantasztikus módszert belecsomagolja egy e-könyvbe és árulja az embereknek, esetleg összetákoljon egy eszközt és azt árulja. – mondta Cutts.”
4. A SEO eszközök megoldják az összes problémáját.
A zseniális mérnök a különböző SEO eszközök megvásárlásától is óvva int minket, és arra figyelmeztet, hogy mindenki legyen óvatosabb a szoftvercsomagok vásárlásakor, amik úgy hirdetik magukat, mint az egyetlen megoldás az első helyezés eléréséhez.
Rengetegautomatizált eszközt és SEO szoftvercsomagot lehet találni, amiket különféle webmestereknek szóló és ’black hat’ fórumokon árulnak, de az ígéretek ellenére ezek általában mégis hagynak maguk után valamilyen nyomot, amit végül is biztosan lenyomoznak és megbüntetnek.
„Valamint az a gondolat, hogy van a piacon egy olyan megvásárolható szoftvercsomag, ami megoldja minden egyes felmerülő problémáját, nagyon rossz nyomon jár. Nemrég olvastam egy cikket, amiben arról volt szó, hogy valaki vásárolt egy automatizált szoftvercsomagot és azzal próbálta meg a ’white hat’ SEO módszereket alkalmazni, ami egy kicsit hasonlít arra az esetre nekem, amikor valaki vesz egy pisztolyt és megpróbálja azt kalapácsként hasznosítani.”
Matt Cutts arra figyelmeztet, hogy ilyen esetben valószínű, hogy csak még nagyobb bajba kerül.
„Csak azért, mert valaki azt mondja, hogy sokat keres az interneten, még nem jelenti azt, hogy valóban sokat keresne az interneten. Ha tényleg sok pénzt keres az internet segítségével, akkor valószínűleg csak csendben tovább csinálná azt, amit eddig is, minthogy elmondja a titkát mindenkinek. Úgyhogy egy kis fenntartással kell kezelni ezeket a különféle eszközöket, szolgáltatásokat és termékeket.”
Ez már nem egy mítosz: azt add a keresőknek, amit ők akarnak.
Nagyszerű javaslat végiggondolni azt, hogy a Google hogyan is szeretné rangsorolni az oldalakat, és átgondolni azt, hogy az Ön oldala hogyan tudná elérni az általa kitűzött célokat inkább, mintsemhogy különböző trükköket vessen be a Google-val szemben, hogy azt higgye az oldaláról, hogy az az egyetlen oldal, ami az első helyen szerepelhet.
„És ha a szeme előtt lebegne a gondolkodási séma a Google céljáról – mégpedig: megpróbálunk minél jobb keresési találatokat adni a felhasználóinknak – akkor az sokat segíthet annak kigondolásában, hogy hogyan tudná ezekhez a célokhoz igazítani a honlapját, ugyanis, ha a célja megegyezik a Google-éval, akkor mi pedig szeretnénk sokszor megmutatni az Ön által készített magas minőségű oldalakat.”
„Amennyiben nem közösek a céljaink, ha inkább szeretne kérészéletű eredményt elérni a ’black hat’ módszerekkel és spam-ekkel, amelyek segítségével csak pár hétig tud eredményt felmutatni, utána úgyis nyakon csípjük, hiszen mindvégig az algoritmusainkkal ellentétesen fog dolgozni, végig a szabályos felhasználók érdekei ellen ténykedik, és azzal szemben, amiket ők látni szeretnének. Ők pedig természetesen dühösek lesznek, amikor átfutnak az oldalán, amennyiben ők hozzáértők.”
Arra is emlékeztette a webmestereket, hogy a Google egyáltalán nem a pénzre gondol, amikor arról van szó, hogy hogyan néz ki az organikus keresési találatok listája. Csak azon jár az esze ilyenkor, hogy a legjobb keresési eredményeket adja a keresőknek.
„Nagyon furcsának találom, hogy milyen sok ember feltételezi a Google-ről, hogy csakis a pénz hajtja, és nem a keresések minősége. És igazság szerint mi csak azon agyalunk, hogyan tehetnénk a keresési eredményeinket még jobbá. Ez a hozzáállás eddig is bejött nekünk, és nagyon remélem, hogy még nagyon sokáig a jövőben is eszerint fogunk dolgozni. – tette hozzá.”
Nagyszerű volt végre látni egy olyan webmestereket segítő videót, ami a keresésekkel kapcsolatos mítoszokkal és összeesküvés-elméletekkel foglalkozik. Bár sokan közülünk már régóta tisztában vannak Matt Cutts szavainak igazságával, főleg azok, akik valamilyen módon most kaptak büntetést a keresőóriástól.