Mindenki tudja, hogy az ismétlődő tartalom egy rossz dolog. De mi is ez pontosan? És miért tartja mindenki helytelennek?
Ahhoz, hogy teljesen megérthessük az ismétlődő tartalom problémáját, először is nem egy weboldal tulajdonosának szempontjából kell megvizsgálni ezt az ügyet, hanem inkább a felhasználók számára a lehető legmegfelelőbb találatokat nyújtó keresőrobotok szempontjából. Ebből az elsődleges szemszögből kiindulva továbbléphetünk annak a megvizsgálására, hogy ez hogyan befolyásolja az adott weboldalt és az organikus találatokból származó forgalmát.
Az ismétlődő tartalom jellemzői
Mivel ez egy alapszintű cikk, megpróbáljuk a dolgokat minél egyszerűbben felvázolni (vagy legalábbis annyira érthetően, amennyire a keresőoptimalizálásban ez csak lehetséges):
Az ismétlődő tartalom olyan tartalom, mely az Interneten egynél több helyen is megtalálható.
Ezzel összefüggésben valójában semmi helytelen nincs az ismétlődő tartalommal kapcsolatban.
Vegyünk például egy kék színű szerkentyűkről szóló cikket, amit Balázs írt az abcszerkentyuk.hu honlapon. Én egy hasonló témával foglalkozó honlapot üzemeltetek, az xyzszerkentyuk.hu-t, és nagyon tetszik nekem ez a cikk. A cikk írójának beleegyezésével átmásolom ezt a cikket a saját oldalamra, természetesen a megfelelő forráshivatkozás megjelölésével. Ezzel mi is a baj? Akár törvény szerint, erkölcsileg vagy üzleti szempontból? Valójában semmi.
Ebben a fent leírt példában az történt, hogy ezt a cikket nagyon hasznosnak tartottam, ezért szerettem volna megosztani a saját látogatóimmal is, és ezzel a saját weboldalamon szerettem volna hosszabb ideig tartani az olvasóimat. De mi történik akkor, ha ugyanezt az esetet egy keresőrobot szempontjából vizsgáljuk meg?
Akkor azt a kérdést kell feltenni, hogy ezen két cikk közül melyik fog jobb helyezést elfoglalni a rangsorban és a kereső mi alapján fogja ezt eldönteni.
Ezen a ponton nagyon sok tényező lép működésbe – az adott oldalon található ismétlődő tartalmak mennyisége egészében véve, az oldal viszonylagos erőssége, valamint, hogy melyik tartalom jelent meg korábban. De lényegében mindig is afelé hajlottam, hogy az utolsó tényező rendelkezik a nagyobb súllyal. Nem mindig ez a helyzet, de ha a gyakorlati életből vett szabályt nézzük, akkor az működik.
Tehát milyen változást idéz elő a honlapomon megjelent másolt tartalom?
- Ezt nem rangsorolják az adott oldalra vonatkozóan.
- Az oldal fontosságaelhanyagolható lesz.
- Egy pont jár az oldalnak, mint megbízható, minőségi forrás, és a cikket egyedi tartalomnak jegyzik be.
Nos, ezek igazságtalannak tűnhetnek, de ne felejtsük el, hogy a fent említett példa egyáltalán nem az a tipikus eset, amivel a keresőknek foglalkozniuk kell. Lentebb sorra fogunk venni néhány általánosabb „etikus” ismétlődő tartalommal kapcsolatos problémát, de nagyon fontos szem előtt tartani, hogy a jelenleg használatos stratégiák nem mindegyike a keresők vagy éppen a látogatók érdekében használatos.
Weboldalak egész hálózatai arra vannak kiépítve, hogy kizárólag az ismétlődő tartalmakat találják meg máshol a neten abban a reményben, hogy a keresési forgalmukat megszerezzék. Nem az a céljuk, hogy értéket hozzanak létre, és általában nem is ezt teszik.
Az egyiknek csak a tömeges cikkírás kiadására kell figyelnie, azért, hogy észrevegye, hogy hol térhetnek rossz útra a keresők szempontjából; oldalak százain megjelenő változatlan tartalom kevés vagy semmilyen minőségellenőrzéssel, esetleg a témák széles skáláján keresztülívelő tartalom. Alapvetően az egyik fajta oldal a felhasználók és leginkább a Google számára teljesen értéktelen azon emberek minden erőfeszítése ellenére, akik kijátsszák a rendszert a linkekért cserébe, ide tartoznak még a cikk-webhelyek, amik odavonzzák a forgalmat a benyomás alapú hirdetéseikhez.
Ahhoz, hogy a keresőprogramok az összes ilyesféle problémát kezelni tudják, a keresőknek ki kell igazítaniuk az ismétlődő tartalomra vonatkozó értékelési módszereiket. Ne felejtsük el, hogy ezek különféle algoritmusokat használnak, és az algoritmusok nem túl jók a kivételek kezelésében.
Most már kijelenthetjük, hogy nem azért vagyunk itt, hogy a keresőkkel kapcsolatban azt vitassuk meg, hogy kinek van igaza, valamint, hogy a helyes vagy a helytelen út nem hoz a weblapra forgalmat ebben az összefüggésben, tehát gondoskodnunk kell arról, hogy, mégha jó is a látogatóink számára, amit most csinálunk, azt nem lehet összetéveszteni valamivel, ami viszont nem az. Szerencsére több módszer közül is lehet választani az ismétlődő tartalom típusokkal összefüggésben. Most vizsgáljuk meg ezeket.
Míg az ismétlődő tartalom típusok hosszú sorával találkozhatunk, az oldalak nagy többsége csak egy vagy pár maroknyit tartalmaz. Az ismétlődő tartalmak legáltalánosabb fajtáit fogjuk először sorra venni, majd kifejtjük, hogy hogyan kell ezeket kezelni és, hogy ez mit jelent a weboldal tulajdonosa számára.
Másolt oldal(ak)
Helyzetleírás:Kezdjük azzal a példával, amit már korábban érintettünk. Én egy honlap tulajdonosa vagyok, aki talált egy nagyszerű tartalmat egy másik oldalon, és azt én is szeretném közzétenni a saját honlapomon.
Probléma:Azzal a problémával fog szembesülni ilyen esetben, hogy ez a tartalom rosszul lesz értékelve az oldalán és a teljes domain pontozásában minőségromlást fog okozni.
Megoldás: Az egyetlen lehetséges megoldás itt egy kereszt-domain kanonikus tag (azonosító címke). Az oldalhoz hozzá kell adni egy kanonikus tag-et, ezzel jelezve, hogy a tartalom eredeti forrása egy másik helyen van. Ez így fog kinézni:
<link rel=”canonical” href=”http://www.abcszerkentyuk.hu/copied-article.html”/>
Ezzel lehet jelezni a keresőknek, hogy tudjuk, hogy a cikket átmásoltuk, szándékosan lett elhelyezve az oldalon, és az arra az oldalra mutató összes linket továbbítani kell a cikk eredeti helyére.
Hátránya: A linkek összessége át fog menni a cikk eredeti forráshelyére. Csak meg kell nézni, hogy a PageRank hogyan halad az oldalak között, ha egy oldalon 10 belső link található, és azok közül egy darabegy kanonizált oldalra mutat, akkor csak a linkek súlyának 90 %-át tarthatja meg (ez persze egy erős egyszerűsítés, de egy példának megteszi). Ami azt jelenti, hogy, ha a tartalom hasznos a látogatói számára, akkor az időben mért növekedés az oldalon és a látogatók hűsége meg fog haladni bármilyen csökkenést a PageRank-ben.
Ismétlődő termékleírás
Helyzetleírás: Egy elektronikus kereskedelemmel foglalkozó oldala van, ahol különböző gyártóktól származó kék szerkentyűket ad el. Ezek a gyártók ellátták termékleírásokkal is (név, leírás, részletes leírásés képek), hogy ezeket feltehesse az oldalára.
Probléma: A gyártók pontosan ugyanezeket a leírásokat adták oda mindenki másnak, akiknek csak eladták a termékeiket.
Megoldás: Amíg a részletes leírás ugyanaz marad és az ismétlődés elfogadható több oldalon keresztül is, el kell különítenie az oldalát. Ez azzal jár, hogy új termékleírásokat kell írnia, új képeket kell készítenie, és remélhetőleg hozzá fog adni egyedi tartalmakat is az oldalához, például értékeléseket.
Hátránya: Ebben az esetben az egyetlen hátrány az idő. Ugyanis nagyon sok időt vesz igénybe az egyedi termékleírások megírása, de, amennyiben nem éri meg a hatalmas időráfordítást, el kell tűnődni azon, hogy egyáltalán megéri-e azt a bizonyos terméket feltenni az oldalra (úgymint, ha a ROI nagyon alacsony azon a szinten, vajon a termék kifizetődő lesz-e?).
Rendezhető és többoldalas terméklisták
Helyzetleírás:Elektronikus kereskedelemmel foglalkozó honlapja van, amelyen rendezési lehetőség is található, ami pedig egyedi URL-eket hoz létre vagy több oldalon keresztül ugyanazok a főbb termékek találhatóak meg. Erre egy nagyon jó példa az eBay, ahol a legtöbb kategóriában hatalmas számban találhatóak termék oldalak, amik azután módosítják a sorrendet (vagy a termékeket a listában) attól függően, hogy a lista hogyan lett elrendezve vagy, hogy a kategória melyik oldalán van éppen.
Probléma: Ha egy 20 cikket tartalmazó oldalon van és egy eltérő URL keletkezett, és azokat a cikkeket ár alapján, és például nem ABC sorrendben, csoportosította, akkor lényegében 2 oldalt fog kapni ugyanazzal a tartalommal különböző URL-eken.
Megoldás: A probléma megoldása megint a kanonikus tag. Minden egyes oldal esetén, amiaz eredeti kategória URL-jének aloldala, hozzá kellene adni a kanonikus tag-et az eredeti kategória URL-jéhez. Ezzel azt lehet elérni, hogy ismétlődő tartalomnak fogják venni, valamint, hogy a linkek súlya mind a megfelelő irányba irányul.
Hátránya: Ebben az esetben nincs hátrány. Az ismétlődő tartalom problémájának megoldása mellett ez a módszer azt is biztosítja, hogy a rendezési lehetőségekben az aloldalakra átmenő mindenfajta súly (akár belső vagy egy külső linkről) vissza lesz irányítva a fő kategória oldalára, ezzel erősebb nyitóoldalt eredményezve.
www / nem www-és duplikált honlapok
Helyzetleírás: Az oldala a www és a nem-www URL-en is megtalálható (www.kekszerkentyuk.hu és kekszerkentyuk.hu) és/vagy a honlapja a gyökérszinten is (www.kekszerkentyuk.hu) és a fájl-alapú URL-en is (www.kekszerkentyuk.hu/index.html) megtalálható.
Probléma: Amíg a keresők általában jól működnek és ezt a problémát is tudják kezelni, mégsem ajánlatos annyiban hagyni a dolgot. Ugyanis így ismétlődő tartalmat kaphatunk, valamint a linkek rossz URL-re történő irányítását okozhatja, így viszont nem lesz megfelelően értékelve az oldala.
Megoldás: Míg a kanonikus tag-ek megoldást jelentenek erre a problémára, mégis inkább jobb megoldás a 301 átirányítás és az állandóan a megfelelő helyre történő irányítása. Ez azt biztosítja, hogy egy forrás irányába mutató összes kérelemmegoldja ugyanarra a helyre.
A különböző szervereknek különböző módszereik vannak ennek a megvalósítására. Ahogy különféle megoldások léteznek ezek elvégzésére (az index.html átirányítása az összes mappa gyökeréhez, ezzel szemben egyszerűen például a honlap), ezzel kapcsolatban a http://www.seobook.com/archives/001714.shtml oldalt keresheti fel további információért. A legtöbb kód ugyancsak megtalálható itt.
Ezek a kódok az Apache szerverekhez valóak. Ha az Ön oldala egy Windows szerveren van kiszolgálva, akkor azt javasolom, hogy beszéljen a rendszergazdájával, minthogy kelleni fog az IIS (Integrated Information System – integrált információrendszer)-hez való hozzáférés néhány vagy a legtöbb magasabb szintű funkcióhoz.
Hátránya: A link juice-ok (a PageRank pontok áthaladása) egy kis része szétszórja egy 301 átirányításon keresztül és eredményesen csökkenti a céloldalra áthaladó súlyt. Ebből az okból kifolyólag, még a jó 301 átirányítással és kanonikus tag-ekkel is nagyon fontos biztosítani, hogy az összes bejövő link vagy az Ön által alkotott linkek a megfelelő URL-re mutassanak, amikor csak lehetséges.
Befejezés
Amíg az ismétlődő tartalom problémájára odafigyel, addig nincs mitől tartania. Néha előfordul, ezzel a Google is így van (olykor véletlenül).
Fontos, hogy minden lehetséges intézkedést megtegyen annak érdekében, hogy Ön irányítsa azt, hogy a súly és az engedélyezés hogyan menjen keresztül az oldalán, így az ismétlődéssel kapcsolatban biztosíthatja, hogy nem kerül hátrányba a megjelenésben azért, mert etikátlan módon próbálta befolyásolni az eredményeket. Továbbá, az ismétlődő tartalom kezelése segíteni fog annak biztosításában, hogy az oldalán eredményesen keresztülmenő súly elsőbbséggel lesz a megfelelő oldalakra irányítva.
Míg a legtöbb megoldás sok időt vehet igénybe, minden fáradságot megér ezek használata. Az ismétlődő tartalmak problémájának kiküszöbölése biztosítja a legnagyobb befektetési megtérülést (ROI) bármelyik SEO tevékenység közül.
A honlap elemzés igen fontos.
Sokan üzemeltetnek internetes vállalkozást, azonban azzal kevesen vannak tisztában, hogy a megfelelő bevételekért minden esetben tennünk kell. Éppen ezért azok a cégek, akik a jobb helyezésért felelősek a találati listákon, mindent megtesznek annak érdekében, hogy a legújabb trendeket figyelembe véve végezzék munkájukat. Mivel a keresőoptimalizálás során nem csak a minőségi linkekért felelősek, így sok esetben honlap elemzést is végeznek.