Itt az ideje, hogy „a keresőoptimalizálás csak a rendszer kijátszása és a szegény felhasználók kihasználása” cikkek után most helyre tegyük a „rendszer kijátszása” jelenséget. Miért használják olyan sokszor helytelenül a szakkifejezéseket? És a Google valóban utálja a SEO-sokat?
Azt is tudom, hogy ezeket a kérdéseket már korábban is kifejtették ilyen-olyan cikkekben. Mégis miért van olyan nagy összevisszaság a keresőoptimalizálással kapcsolatban? Ezen dolgok tisztázása érdekében nézzük át az alapvető SEO etikai kérdéseket néhány szakkifejezés és meghatározás mellett.
Mielőtt belemerülnénk, nagyon fontos megjegyezni, hogy minden SEO szakembernek saját véleménye van erről, és a lentiekben olvashatók az én nézetemet tükrözik, bár tudom, hogy többen is osztják ezt a véleményt. Az nem is kétséges, hogy mások határozottan nem értenek ezekkel egyet, de ez így is van rendjén.
Fehér, szürke, fekete – Mire utalnak ezek a színek?
A keresőoptimalizálással kapcsolatban sokszor találkozhatunk az alábbi kifejezésekkel: white, gray, black hat („fehér, szürke és fekete kalapos”). Ezek a kifejezések a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek módszereire vonatkoznak.
Valamikor régen egy maroknyi keresőoldal határozta meg a szabályokat. Manapság már a keresés nagykutyája határozza meg és szabályozza ezeket az irányelveket: a Google. Tehát gyorsan fussunk át azon, hogy mit is jelentenek az alábbi kifejezések.
White hat, black hat, gray hat („fehér, fekete és szürke kalap”)
A színek egyszerűen azokra az irányelvekre utalnak, amik segítenek egy weboldal rangsorolásában. A szín határozza meg, hogy mennyire veszik figyelembe a keresőoldalak irányelveit, mennyire ragaszkodnak az általános szerződési feltételeihez. Ennyi az egész. Itt nem a jó és a rossz szembeállításáról van szó.
Hacsak – és ez itt a lényeg – nem tájékoztatják az ügyfeleiket egyes módszerek kockázatairól. Amennyiben egy SEO szakember olyan módszert alkalmaz, ami az ügyfél honlapjának büntetését, vagyis hátrébb sorolását is eredményezheti, és erről az ügyfél nem tud, abban az esetben nem black hat SEO-ról van szó. Akkor az a szakember egyszerűen tisztességtelen. Ne tévesszék össze ezt a két dolgot.
Az előbb említett kifejezések csak a módszerekre utalnak, a színek pedig ezeknek a módszereknek a „tisztaságára”, hogy mennyire tartja be a szakember az általa választott keresőoldal webmestereknek szóló útmutatóját.
Most, hogy megbeszéltük, hogy ezek csak a módszerekre világítanak rá, a színek pedig arra, hogy a szabályokat mennyire szorosan követik, valamint, hogy a tisztességes magatartás az, ha a módszerek mibenlétéről tájékoztatják az ügyfeleket, ezek után nézzük, hogy a színek mit is jelentenek pontosan.
White hat – Színtiszta szabálykövetés!
Amennyiben egy SEO-s white hat módszereket alkalmaz, az azt jelenti, hogy az adott keresőoldal által meghatározott szabályokat és feltételeket maradéktalanul betartja.
Ez azt jelenti az ügyfél számára, hogy a honlapja teljesen „tiszta” és nem kell büntetésre számítania (hátrébbsorolás) a szabályok betartása miatt. Egy autós hasonlattal élve, 1 km/h-val sem lépte át a megengedett sebességet.
Nem választja a white hat módszert az összes SEO szakember. Viszont sokak számára ezt a józan ész diktálja.
A white hat módszer leginkább a keresőoldal szabályainak követését jelenti. Ha a szakember figyelembe veszi a keresőoldal irányelveit, esetleg ha megjelenik egy frissítés, az valószínűleg kevésbé fogja az ügyfelet érinteni. De miért? Ugyanis a rendőrök nem rád vadásznak, hanem a szabálysértőkre.
Megint egy autós hasonlattal élve, a white hat vezető a külső sávban halad, míg a fekete Lamborghini kezd áthajtani és a gyors sávban egyre inkább átlépni a megengedett sebességhatárt. Bár azt el kell ismerni, hogy az is lehetséges, hogy az a Lamborghini soha nem fogja megkapni a megérdemelt büntetőcédulát, de ez nem azt jelenti, hogy egy pár km-rel később nem kapja el egy ott várakozó rendőr.
Most legyünk őszinték: egy maradéktalanul tiszta white hat SEO olyan ritka, mint a havazás egy sivatagban. Miért van ez így? Mert alig pár SEO szakembernek van türelme kivárni a linképítés eredményét (és érdekes módon az ilyen linkprofilok eléggé csalás-szagúak).
Akár linképítésről, akár linkvásárlásról van szó, a linkek (hivatkozások) segítségével térképezi fel a Google a honlapokat. A linkek jönnek és mennek, de a legritkább esetben „természetesek” ezek a hivatkozások kivétel nélkül.
Némelyik nagyon nagy és közismert oldal és marketing szakember használ csak olyan stratégiát, ami kizárólag „természetes” linkekkel dolgozik, de ezek olyan ritkák, mint a fehér holló.
A türelmetlenség, a költségkeret és a megértés hiánya mind olyan tényező, amelyek a gray hat módszereket tehetik szükségessé.
Gray hat keresőoptimalizálás – induljon a keveredés!
A gray hat egy olyan technika, ami a tisztességes white hat módszer (csak a Google által megállapított szabályok követése) keverése egy kis szabálytalan stratégiával.
Például egy tiszta gray hat módszerrel dolgozó szakember egy linkgyűjteményen keresztül is építheti a hivatkozásokat, de sohasem vásárolna közvetlenül linkeket. Vagy nagy mennyiségben írhat is tartalmat a holnapra, tudva, hogy ez annyira nem is fontos, viszont arra ügyelni fog, hogy a szöveg minőségi, az adott tárgyhoz tartozó és lényegretörő legyen, viszont sohasem használna tartalomszolgáltatót (ez egy olyan szoftver, ami egy bemásolt tartalmat átfogalmaz, így lehetővé téve, hogy új tartalomként lehessen közzétenni).
Ezt a módszert gyakran használják a várt eredmények felgyorsítása érdekében, így jelentősen csökkentve a keresőoldalak által kapható büntetések kockázatát.
Ha egy szakember nagy szakértelemmel és sok tapasztalattal a háta mögött végzi el a rábízott feladatokat, az általa kezelt honlap „természetesnek” tűnő eredményeket fog elérni.
Ha nem dolgoznak a webmesterek kellő körültekintéssel, akkor könnyen átcsúszhatnak a black hat SEO kategóriába.
Black hat SEO – Maga az ördög?
A black hat („fekete kalapos”) jelzőjű keresőoptimalizálást további két csoportra oszthatjuk. Ezzel a felosztással eléggé zavaros vizekre evezünk, ugyanis tisztán és világosan még senki sem választotta el egymástól ezeket pontos meghatározással. Továbbá, attól függően, hogy az adott szakember melyik területen vagy szektorban dolgozik, a black hat SEO mindkét válfaja nagyon, nagyon eltérő meghatározással bírhat.
Most megkíséreljük élesen elválasztani ezt a két fogalmat. A black hat SEO nem egyenlő a káros SEO-val vagy aversenyképes szintezéssel; ezen technikák használata a keresőoldal által kifejezetten tiltott.
Például a Google kereső használata esetén a linkek vásárlása már black hat módszernek számít. Viszont a Bing kereső a Facebook like-ok vásárlását tekinti black hat technikának.
A black hat módszerek kijátszása a Google frissítések legfőbb célja, mint például a Penguin frissítésé, és komoly büntetést kaphat ezek után az az oldal, amin felfedezik a csalást.
A black hat keresőoptimalizálás igen bonyolult, ugyanis az adott honlapnak vizsgálat alá kell kerülnie, nem szabad lelepleződnie, csak így kerülheti el a büntetést.
Ha ezt egy szakember nem tudja 99,999%-os biztonsággal sikeresen végrehajtani, akkor sohasem szabadna egy fontos honlapon megkísérelnie (persze egy nagyobb honlapon egyáltalán nem kellene kipróbálni), de ha mégis, akkor az ügyfelet tájékoztatni kell, hogy ez pontosan mit is jelent és, hogy ezért milyen büntetést lehet kapni.
Black hat SEO és a keresési eredmény minősége
A keresési eredmények minőségének szintjén ezek bármelyikének van jelentősége? Eddig valójában semmi.
Olyan nagy honlapok, mint az Overstock, a BMW és a JCPenny is black hat módszerekkel élt. A fentiekben kifejtett mindhárom technika csak módszer, amivel a honlapok megpróbálnak minél jobb helyezést elérni a keresési eredményekben.
Most akkor őszintén, a nem annyira minőségi weblapok általában nem felelnek meg az algoritmusok megannyi kitételének, ezért általában ritkábban használnak white vagy gray hat módszert, inkább a black hat módszer felé sodródnak, mivel egy kiváló tartalommal, jó dizájnnal, felhasználói bázissal és bejövő hivatkozásokkal bíró honlap a büntetés megkockáztatása nélkül is képes jó helyezést elérni a keresési eredményekben, ezért ők inkább az élet naposabb oldalán maradnak.
Ez talán azt jelentené, hogy a kevésbé minőségi honlapok a kisebb honlapok? Természetesen nem!
Lehet találni rengeteg „összetákolt” oldalakkal rendelkező honlapot, és ennek az az oka, hogy a marketing osztály azt gondolta, hogy egy teljesen használhatatlan oldal cuki képekkel jobb, mint egy olyan, amit a felhasználó, ahogy mondani szokták, használni is tud. Amikor a SEO szakemberek a minőségről beszélnek, akkor a keresőrobotok szempontjából értelmezett minőségről beszélnek, és nem az oldal mögötti névről vagy a honlapba beleölt pénzösszegről.
Ma már az ilyen technikákat használó honlapokat el is lehet távolítani az indexből. Attól még ezek a módszerek valóban rosszak? Ettől még a black hat keresőoptimalizálás maga az ördög? Egyáltalán nem, ahogy korábban kifejtettük, inkább ezek csak különböző módszerek.
A Google vagy más keresőoldal lehet, hogy ellenzi egy adott módszer használatát, de attól az még nem lesz rossz. Ezzel a figyelmeztetéssel együtt: csak akkor válik rosszá ez a módszer, ha az ügyfél nincs tisztában a kockázattal.
Seggfej SEO
Van egy negyedik kategória is az eddigi három mellé, mégpedig a seggfej SEO-sok. A seggfej SEO-sok valójában nem is SEO-sok, de a valódi szakemberek technikáit használva keresnek pénzt, miközben az igazi SEO-sokat igyekeznek rossz fényben feltüntetni.
Tehát ismételjük át, hogy, ha olyan módszereket alkalmaz egy webmester, amiket egy keresőoldal a feltételeiben büntetéssel fenyeget, és erről nem tájékoztatja az ügyfelét, abban az esetben nem black hat SEO-ról beszélünk, hanem egy seggfejről.
Ha tehát a webmester nem rendelkezik kiváló szakértelemmel a black hat módszer területén, de kockázatot vállal az ügyfele honlapjára, akkor az egy seggfej.
És ha Ön leendő ügyfélként egy olyan homályos szolgáltatót talál, amelyik link wheel-t (amikor több, erre a célra létrehozott oldal vagy blog, amelyek egyedi, de a tárgyhoz tartozó tartalommal bírnak, az adott honlapra mutatnak egy linkkel, valamint egy másik linkkel egy harmadik kisebb oldalra), blog ring-et („blog gyűrű”, egy ezzel foglalkozó honlapra való jelentkezés után a saját honlapra el kell helyezni egy hasonló témájú honlapra mutató linket, és ugyanígy a mi honlapunkra is fognak mutatni linkek más oldalakról), hamis „linképítő” katalógusokat ajánl, amiket egyébként könnyen le lehet leplezni, vagy esetleg Google Analytics-ot (a Google ingyenes szolgáltatása, amely egy weboldal látogatóiról készít és prezentál részletes statisztikákat) használ, tehát magas összegeket kér el még azelőtt, hogy az oldal megbukna, akkor az a szolgáltató egy seggfej.
Mindezt már korábban említettük, de rengeteg szabálytisztelő SEO-st találhatunk, mint ahogy szintén szabálytisztelő használatot is a rengeteg black hat SEO módszer mellett, ugyanis ez csak egy módszer, ami, ha rendben elkészül, az ügyfeleknek gyorsan termelhet több nyereséget.
De akkor mi a helyzet a negatív SEO-val?
Ahogy mondani szokás, a SPAM (a fogadók által nem kért, elektronikus úton, tömegesen küldött hirdetés) csak a Honlapomnál Előrébb Rangsorolt Honlapokat támogatja.
Ezek olyan technikák, amikkel kinyírod a versenyt, tehát, ahogy a honlap egyre feljebb kúszik a rangsorban, annál kevesebbet kell rajta később dolgozni.
Etikusság kérdése, hogy a szakember „melyik oldalra” áll, de vigyáznia kell, hiszen némelyik technika igencsak illegális, és akár börtönbe is kerülhet, amennyiben felfedezik a csalást.
Valószínűleg kevesen szeretnek „csak” jobb munkát végezni, mint a többiek. Pedig így sokkal több a móka!
Úgy kell gondolni erre az egészre, mint egy versenyre. Azt győzelemnek lehetne nevezni, ha a verseny előtt egy feszítővassal szétverné valaki az ellenfele lábát? Ha én nyerek, akkor szeretem azt a tudatot, hogy becsületesen kerültem a többiek elé. Mondjuk, ez csak én vagyok.
Most, hogy világossá vált, hogy ezek a „kalapok” csak módszerek, a szolgáltatás feltételei szerint a megfelelőség szintjei, valamint, hogy a visszasorolás egy etikai döntés a Google részéről.
A Google utálja a SEO-s szakembereket! Csak meg kell nézni, hogy mit is csinál a kereső-óriás!
Dehogy! Miért is tennék?
Gondolkodjunk el ezen egy kicsit. A Google-nak egy elég nagy, saját csapata van arra kiképezve, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a honlapokat olyan módon készítik el, ahogyan azt a Google jónak látja. Ha azt mondanánk, hogy a Google utálja a SEO-sokat, ennyi erővel azt is mondhatnánk, hogy a kormányok meg utálják a polgárokat, mert a kormányok betartatnak az emberekkel bizonyos szabályokat.
Gondoljunk bele abba, hogy a Google egy terméket kínál, mégpedig az információt, és ha ez az információ nem megfelelő minőségű, akkor a Google-nak sincs semmi értéke. A Google csak jobb weblapokat szeretne, és szeretné, ha ezeket a weblapokat SEO szakemberek készítenék el.
De ha ezt nem hiszi el, akkor nézze csak meg, hogy mit mondott Matt Cutts, a Google vezető mérnöke, amikor azt kérdezték tőle, hogy a Google utálja-e a SEO-sokat.
„Nem. A Google szereti az olyan SEO-sokat, akik betartják a Google webmestereknek szóló útmutatóját. A frissítések mindig a black hat SEO ellen irányulnak. Ez egy háború a kéretlen reklámok, a spam-ek ellen. Ha bárki megnéz egy black hat SEO-ról szóló fórumot, akkor ott láthatja, hogy nagyon sokan kérdezik: ’Hogyan tűnhetnék komolynak? Hogyan érhetem el, hogy nagyszerű szakembernek tűnjek?’Miért nem válnak egyszerűen komoly és nagyszerű szakemberré, miért csak annak akarnak látszani?”
Most akkor foglaljuk össze!
Ezek után vagy egy szenátor, vagy egy író a Forbes magazinnál, vagy talán valaki, aki tollat ragadott, de sajnos fogalma sem volt arról, hogy hogyan is működik a keresőoptimalizálás, szóval ez az illető a SEO szakembereket hibáztatta a felhasználók számára fennálló helyzet nehézsége miatt, de erre azt lehet csak mondani, hogy manapság, amikor itt van a meta adat, a véleményezés, a személyes ajánlás, a Twitter, a Facebook, a Google+, akkor ez már érvényét veszti. Ugyanis minden ilyen „közösségi” dolog a felhasználóknak segít megkülönböztetni a jót a rossztól, a valódit a csalástól: a látogatók 90%-a sohasem néz meg 1 oldalnál többet.
A felhasználóknak minden olyan eszköz a rendelkezésükre áll, amelyek segítségével eldönthetik, hogy egy honlap rossz vagy jó: viszont elképzelhető, hogy a számára legmegfelelőbb szolgáltató megtalálásáig több, mint 5 percig kell még keresgélnie.
Mind tudjuk, hogy a keresők egyáltalán nem tökéletesek és néha szemét is kerül a találatok közé (na jó, gyakran), ezen kívül rengeteg tehetségtelen, tanulatlan vagy tudatlan ember szaladgál odakint, akik SEO-soknak hívják magukat, de ez ugyanígy igaz lehet ez a könyvelőkre, az orvosokra, az ügyvédekre.
Azonban eljött az ideje annak, hogy azok az emberek, akik cikkeket írogatnak, akik szidják a keresőket és a szakembereket egyaránt, hogy azok keressenek másokat, akiket okolhatnak. Hibáztassák például azokat a seggfejeket, akik csak kihasználják az újabb technikákat, akik csak nevükben SEO-sok, és azokat a felhasználókat, akik mindenáron ragaszkodnak az első helyükhöz a találati listában.