A világ minden táján a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek megjelölik a naptárjukban azokat az őszi napokat, amikor a Google algoritmus frissítések ki fognak jönni. Idén a keresőóriás a várt időben kiadta a Panda 4.1, a Pingvin (Pinguin) 3.0 és a Kalóz (Pirate) 2.0 frissítést is. Ezek a frissítések igazán széleskörűek voltak. A marketing-szakemberek vitatkozhatnak arról, hogy a Panda és a Pingvin frissítés volt-e, vagy csak egy aktualizálás, esetleg arról, hogy a negatív keresőoptimalizálás (a rosszindulatú versenytársak által a konkurencia oldalára történő linképítés, amely ellenkezik a Google irányelveivel és a linkek minősége is kártékony) lehetséges-e vagy sem, viszont a kisvállalkozások tulajdonosai egy még nagyobb problémával kénytelenek szembesülni: hogyan birkózzanak meg a visszamutató linkek (egy másik weboldalra vagy szolgáltatásra történő utalás/kereszthivatkozás az Anchor-ok segítségével) terhével. A kisvállalkozások nincsenek felkészülve a visszamutató linkek karbantartásának és kezelésének terhére. Nagyon sok kisvállalkozás azzal sincs tisztában, hogy egyáltalán át kellene néznie a linkeket.
A linkek még mindig nagyon fontosak
Azok az ügyfelek, akiknek a helyezését a Pingvin 2.1 és 3.0 frissítés nagyban befolyásolta, azon tűnődnek, hogy vajon tényleg szükségük van-e a linkekre a keresési találatokban lévő jó helyezés érdekében. A moz.com által a webhelyek rangsorolásának tényezőiről készült, 2015-ben végzett felmérés alapján az első öt legfontosabb tényező közül négy közvetlenül a weboldalra vagy egy bizonyos lapra mutató linkekkel van kapcsolatban. Úgyhogy igen, a linkek nagyon is számítanak.
A moz.com tanulmánya után egy nagyszerű videó következett a csak kiváló tartalommal rendelkező weblapok rangsorolásának lehetőségeiről. Általánosságban azt lehet mondani erről a kérdésről, hogy a kiváló tartalom önmagában nem elegendő. Kizárólag néhány, az élvonalba tartozó tartalomíró képes olyan tartalom megalkotására, amely organikus linkeket szerez mindenféle erőfeszítés nélkül. A többi weblap-tulajdonosnak, főleg a kisvállalkozóknak, alaposan át kell gondolniuk és ki kell dolgozniuk a saját oldaluk promótálásának és a visszamutató linkek megszerzésére irányuló tartalom megírásának a módját.
Azt gondolja, hogy nem mutatnak veszélyes, értéktelen linkek az Ön oldalára?
A legtöbb kisvállalkozás a keresőoptimalizálás elkezdésekor alacsony költségű szolgáltatást vesz igénybe, amelyek alig elfogadható taktikákat használnak. Ilyen szolgáltatásokat nyújtanak például az olyan keresőoptimalizálással foglalkozó cégek, akik ilyen üzleti ajánlatokat tesznek: 500 visszamutató link 20 000 Ft-ért. Bár ezek a taktikák működnek egy kis ideig, az ilyen jellegű szolgáltatásra befizető kisvállalkozások oldalaira egy kis idő elteltével már károsnak értékelhető linkek mutatnak.
Ráadásul ezek a vállalkozások nincsenek is mindig tisztában azzal a ténnyel, hogy a linkgyűjtemények listájának igénybe vételével, a hivatkozásokkal és a közösségi könyvjelzőkkel tulajdonképpen linkeket hoznak létre. Az egyik ügyfél több száz linkgyűjtemény hivatkozást vásárolt meg dofollow linkek (link nofollow attribútum nélkül, tehát hagyományos, teljes értékű link) formájában, de kitartott amellett, hogy sohasem vásárolt egyetlen linket sem és ezért a Pingvin frissítés miatt kapható büntetés sem szabható ki rá.
Csak azért, mert a kisvállalkozás nincs tisztában azzal, hogy a lingyűjtemény hivatkozás egy link, attól az a link nem jelent felmentést a Pingvin miatt kiszabható büntetés alól.
Negatív keresőoptimalizálás
A linkek mellett, amelyeket a vállalkozások tudatosan vagy tudomásukon kívül hoznak létre, a negatív keresőoptimalizálás is valódi aggodalomra ad okot. A negatív keresőoptimalizálás olyan taktikák használatát jelenti, például kéretlen linkek építését egy versenytárs weboldalán, amelyek miatt az hátrébb kerül a ranglistán és ezzel javítja a saját helyezését. Egy nemrégiben végzett felmérés szerint a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek körülbelül 80 százaléka tudja negatívan befolyásolni néha vagy mindig egy weboldal helyezését a találati listában.
Az akaratlanul okozott negatív keresőoptimalizálás szintén megkárosítja a kisvállalkozásokat. Rengeteg példát lehet találni a másolt tartalmakra, furcsa keresőmotorokra, címtárakra és más haszontalan weblapokra, amelyek kockázatos visszamutató linkeket eredményezhetnek.
Sokan vitatják a negatív keresőoptimalizálás létezését azzal érvelve, hogy az állítólagos negatív keresőoptimalizálás által befolyásolt oldalak eredetileg is gyenge minőségű vagy manipulatív szándékú visszamutató linkeket tartalmaztak. És pontosan ez itt a lényeg. Majdnem az összes céges honlapnak van valami rejtegetnivalója. Ha az szándékosan vagy akaratlanul megvalósított negatív keresőoptimalizálás felboríthatja az egyensúlyt, akkor a kisvállalkozásoknak azonnal lépniük kell.
A linkek ténylegesen árthatnak a helyezésének
2012 előtt a legtöbb marketing-szakember úgy gondolta, hogy a linkek nem befolyásolhatják károsan egy weboldal helyezését. Valójában a Google 2006-ban már válaszolt a saját webmester blogján egy ilyen kérdésre: „általánosságban a spam terjesztők és a „zűrös szomszédok” oldalaira való linkelés árthat a saját weboldala indexelésének és a rangsorban elfoglalt helyének is. Bár az ilyen oldalakról érkező linkek nincsenek negatív hatással az oldalára, pozitív irányba sem fogják befolyásolni az oldala indexelését vagy helyezését.”
2012-ben a Google kidobta a disavow eszközt (Google link visszautasító eszköz, amelynek segítségével a weboldal tulajdonosa felhívja a keresőmotor figyelmét a gyenge minőségű linkekre, amit az oldal értékelése során nem kell figyelembe vennie). Kezdetben azt tanácsolták, hogy ezt az eszközt csak bizonyos esetekben használják, azon kívül Matt Cutts véleménye szerint a legtöbb weboldal tulajdonosának egyáltalán nem is kellene használnia a disavow eszközt.
2014-ben a Google elemzője, John Mueller már máshogyan nyilatkozott erről az eszközről és azt javasolta, hogy az eszköz használata segítségével a weboldalára mutató visszamutató linkek káoszán legyenek úrrá.
Google-val szemben fennálló kötelezettség: visszamutató linkek kezelése vagy különben…
A linkek szerepe a keresőrobotok rangsorolásánál még mindig nagyon nagy. A Google a jó és a rossz linkek meghatározásának terhét viszont a saját csapatáról levéve a kisvállalkozásokra hárította. A kisvállalkozásoknak cselekedniük kell, rendszeresen át kell nézniük a visszamutató linkjeiket és használniuk kell a disavow eszközt is. Bár ez az eljárás automatizálható is, az bizony nem lesz olcsó. A megelőző karbantartással a kisvállalkozások sok fejfájást megspórolhatnak.