Útmutató a minél jobb strukturált kivonat eléréséhez a keresőoptimalizálás szempontjából

A Google a keresési eredmények folyamatos javítása és finomítása iránti elkötelezettségéről híres, gondoljunk csak a rangsorolási algoritmusok rendszeres frissítéseire vagy az eredmények megjelenítési formátumára. A bővített kivonatok (oldalrészletek, a keresési eredmény alatt megjelenő néhány sornyi szöveg: mi szerepel az oldalon, miért releváns a lekérdezés szempontjából), amelyek minden keresési eredmény címsora alatt megjelenő tájékoztató szövegsorok (fajtái: ismertetők, személyek, termékek, cégek és szervezetek, receptek, események, zenék, Magyarországon még csak a recepteknél és személyeknél érhetőek el) nemrégiben frissítésen estek át a „strukturált kivonatok” formájában, amelyek így bizonyos keresési lekérdezések esetén tényszerűbb formában jelennek meg.

A Google célja a felhasználók számára a lehető legjobb webes élmény nyújtása és jelenleg ez azt jelenti, hogy a felhasználók már a linkre való kattintás előtt láthatják az általuk keresett információk egy részét. A Google Research és a WebTables szakemberekből álló csapatának közös munkája eredményeképpen a strukturált kivonatok meg fogják változtatni az emberek interneten történő információkeresésének a módját, és emiatt az optimalizálási stratégiákat is ehhez kell igazítani.

Mi a különbség a bővített kivonat és a strukturált kivonat között?

Először is nagyon fontos, hogy pontosan meghatározzuk, hogy mi is az a „bővített kivonat” és „strukturált kivonat”. Némelyik marketing-szakember egymás szinonimájaként használja ezt a két kifejezést, de az pontatlan szóhasználatot jelent. A strukturált kivonatok a bővített kivonatok egy típusa, és nem jelenik meg minden lekérdezés esetén.

A bővített kivonatok célja a találati oldalak kiemelése és a felhasználók által keresett információk minél kielégítőbb megadása. Például egy filmre való keresés esetén a filmkritikák rövid kivonatait vagy az adott film áttekintését is láthatjuk. Ennek köszönhetően a felhasználó egy pillantással előzetes információt szerezhet a keresési lekérdezés tárgyáról még azelőtt, hogy ráklikkelne valamelyik linkre. A bővített kivonatok egy adott weboldal speciálisan formázott adataiból állnak, amelynek elkészítésében a Google jelenleg segítséget nyújt, így olyan információt fog tartalmazni ez a kivonat, amelyet láttatni szeretne a potenciális felhasználók számára.

Jelenleg a Google a bővített kivonatok számos típusához nyújt támogatást, például:

  • Bizonyos emberekről szóló információ
  • Termékleírások
  • Üzleti és szervezeti információ
  • Termékismertetők és jellemzők
  • Receptek
  • Események és zene
  • Videótartalom

Ezzel szemben a strukturált kivonatok az összesített keresési eredmények alapján adnak információt egy adott lekérdezésre. Ez azt jelenti, hogy a Google teljesen figyelmen kívül hagyhatja a metaadatok szerkezetét, és helyette a világhálón fellelhető legfontosabb információkra keres rá. Például, ha Ön a Die Hard filmeket írná be a keresőbe, akkor a Google rákeres a Die Hard című filmről szóló fontosabb oldalakra (például az IMDB vagy a Wikipedia bejegyzések), és az innen nyert információk alapján összeállít egy strukturált kivonatot, ami tartalmazni fogja például a megjelenés évét, a főbb szereplőket és a rendezőt.

Az egyik legidevágóbb példát Ön is megnézheti – keressen rá a „nikon d7100” kifejezésre és a lap aljára görgetve keresse meg a dpreview.com bejegyzést. Egy csomó adatot talál majd a keresett fényképezőgépről, többek között a kamera felbontását, súlyát és a kijelző méretét.

Ez hogyan befolyásolja az átkattintási arányt?

Néhány marketing-szakember joggal fejezi ki aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy a keresési eredmények oldalon megjelenített egyre több információ csökkenteni fogja az átkattintási arányt (CTR – click-through rates, a hirdetés megjelenéséhez képest hányan kattintottak át a linken) és ezzel együtt az organikus forgalmat is. Végül is, ha egy felhasználó megtalálja pontosan azt, amit keresett a Google találati lista első oldalán anélkül, hogy bármelyik másik linkre kellene kattintania, akkor miért kattintana másra?

A legkézenfekvőbb válasz a kérdésre, hogy ez valószínűleg hatással lesz az organikus forgalomra, miközben az összes többi tényező változatlan marad. De várhatóan nem kell aggódnia attól, hogy ez befolyásolni fogja a jelenlegi számait. Például, ha egy felhasználó kizárólag egy adott termék méreteit szeretné megtudni, akkor nem valószínű, hogy ez a felhasználó meg fogja vásárolni a terméket, akár megtalálja a keresett információt a találati listában, akár az Ön honlapján találja meg azt. Bár az igaz, hogy a márkaismertség alacsonyabbá válhat, és kevesebb lehetőség állhat a rendelkezésére a bizonytalan felhasználók vásárlásra bírására, viszont a strukturált kivonatoknak lényegében nem lenne szabad befolyásolnia az Ön oldalán vásárolni kívánó emberek számát.

Hogyan győződhetnék meg arról, hogy a weboldalam kivonatai pontosak?

Sok mindenben különböznek a bővített kivonatok és a strukturált kivonatok, de a keresőmarketinggel foglalkozó szakemberek számára a legfontosabb a következő: a bővített kivonatok esetében Önnek a Google számára olvasható módon, megfelelően strukturáltan kell megjelenítenie az adatokat, míg a strukturált kivonatokat a Google az összesített oldalakból vonja ki automatikusan függetlenül attól, hogy azokat hogyan kódolták. Ez azt jelenti, hogy így sokkal könnyebb meghatározni a bővített kivonatban megjelenő információkat, mint a strukturált kivonatban lévőket.

Amennyiben a lehető leghívogatóbb és leginformatívabb kivonatot kívánja látni a weboldaláról, a bővített kivonatokra történő optimalizálásra koncentráljon. A Google magyarázata szerint három lépéssel tud olyan bővített kivonatot létrehozni, amely az ügyfelei számára értékes információval szolgálhat.

Első lépés: Válasszon egy jelölőformátumot

A bővített kivonatok esetén a Google a mikroadatoknál három formátumot tud olvasni, és a saját döntésétől függ, hogy melyiket választja a weboldala számára. A legnépszerűbb és a leginkább ajánlott formátum ezek közül a mikroadatok formátum, de a mikorformátumok és az RDFa is ugyanúgy megfelel.

Második lépés: Alkalmazza a kiválasztott jelölőformátumot

Ha kiválasztotta a legszimpatikusabb formátumtípust, akkor azt a támogatott tartalomtípusok bármelyikére vagy mindegyikére alkalmazhatja (a fentebb található „Mi a különbség a bővített kivonat és a strukturált kivonat között?” című pontban említett típusok).

Harmadik lépés: Ellenőrzés

Amennyiben úgy ítéli meg, hogy már minden szükséges intézkedést megtett a lehető legjobb bővített kivonat elérése érdekében, akkor már csak egy feladata maradt: a tesztelés. Nagyon fontos, hogy leellenőrizze a munkáját, ugyanis bármikor előfordulhat, hogy egy kódolási hiba vagy egy hibás formájú adathalmaz zavarja a megjelenítést. Szerencsére a Google biztosított egy ingyenes, remek eszközt, a Strukturált adatok teszteszközét (Structured Data Testing Tool), amelynek segítségével bármelyik URL pontos előnézetét megtekintheti úgy, ahogy az meg fog jelenni (a kivonatok is) a találati listákban.

Amennyiben arról is meg szeretne győződni, hogy az Ön weboldalának strukturált kivonata a lehető legpontosabb, akkor a legtöbb, amit ilyenkor tehet, hogy a lehető legpontosabb tartalmat teszi közzé a honlapján. A Google egy adott oldal legrelevánsabb információinak kinyeréséhez gépi tanuló algoritmust és komplex feltérképező analíziseket használ. Ez azt jelenti, hogy nem lehet közvetlenül befolyásolni, hogy mi jelenjen meg a találati lista elemeiben; az Ön mozgástere csak annyi, hogy megadhatja a lehető legjobb információt a Google keresőrobotnak.

És ez milyen hatással lesz a jövőben a keresésekre?

Ez a kiegészítés megint csak a Google megingathatatlan elköteleződését bizonyítja amellett, hogy kiváló internetes élményt tudjon nyújtani a felhasználóinak függetlenül attól, hogy az milyen hatással lesz a weboldal tulajdonosaira, akik a keresőmarketing köré építették stratégiájukat. Továbbá ez a kezdeményezés bepillantást enged a Google hosszú távú stratégiájába is: az absztrakt és rendezetlen információ megértéséhez szükséges mesterséges eszközök létrehozása és az ilyen formáció megjelenítése rendezett, értékelhető és tömör formában.

Az átlagos felhasználó számára a strukturált kivonatok egy futurisztikus és izgalmas irányba mutató lépést jelentenek. Minket pedig egy lépéssel közelebb visz egy olyan valósághoz, ahol egyetlen lekérdezés után pontosan az általunk keresett információt kapjuk meg átkattintások és további böngészés nélkül. Viszont a weblap-tulajdonosok számára ez egy ijesztő eshetőség. Jelenleg a strukturált kivonatok csak néhány alapvető tényt mutatnak a felhasználóknak, ami azt jelenti, hogy a konverziós ráta (egy adott időszakra eső vásárlók [vagy más, kívánatos műveletet végzők] számának és az ugyanezen időszakra eső látogatók számának százalékos aránya) nem fog jelentősen csökkenni és a webes forgalmat is csak minimálisan érinti. De mi lesz akkor, ha a Google Tudásgrafikon (Knowledge Graph) mind több és több információt jelenít meg, ezzel elavulttá téve azt a módszert, hogy egy linkre való kattintással tudunk több információhoz jutni? Ez bizony egy reális lehetőség, mégha a távoli jövőről is van szó.

Keresőmarketinggel foglalkozó szakemberként még mindig korainak tartom a keresőmarketing ítéletnapjáról szóló rémhírek terjesztését. A strukturált kivonatok jelenleg bizonyos keresési eredmények kiemeléseként értelmezhetőek – semmi több. Tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a legpontosabb, legrelevánsabb információt tudja biztosítani a látogatói számára, optimalizálja a honlapját a megfelelő mikroadatok formázásával a minőségi bővített kivonatok érdekében, valamint tartsa magát továbbra is a felhasználói élményt biztosító ajánlott eljárásokhoz. Így még a strukturált kivonatok zavaró hatásával együtt is a keresőmarketing kampánya továbbra is sikeres maradhat.