Évekkel ezelőtt a cégek számára még nagyon sima út vezetett a keresési találatok első helyezéseihez a rendszer manipulálása által. A számos, sok kulcsszót tartalmazó horgonszöveget (az a szó vagy kifejezés egy szövegben, amire a linket rakják) használó spam-szerű témakörön belüli hivatkozások (inbound links) segítségével bárki becsaphatta a keresőket, hogy számukra az oldaluk fontosnak, megbízhatónak és relevánsnak tűnjön, így manipulálva azokat a megérdemeltnél magasabb helyezés és nagyobb forgalom érdekében.

Azonban a nagyszámú link létrehozásának napjai, tekintet nélkül azok minőségére, már leáldoztak, és ez a taktika többé már nem működőképes. A keresők ma már egy oldal keresőláthatóságának (milyen gyakran jelenik meg egy weboldal a látogatók szeme előtt) elérését sokkal inkább kihívást jelentő feladattá tették, ugyanis a keresőket használók minőségi keresési találatok megjelenítését várják el. A keresők ezért nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy felfedezzék és eltávolítsák az olyan tartalmakat a keresési eredményekből, amik nem érdemlik meg, hogy ott legyenek.

Ezt szem előtt tartva, a honlap-tulajdonosok számára nagyon fontos tényező lett, hogy ne építsenek, hanem érdemeljék ki az értékes témakörön belüli hivatkozásokat. Egy sikeres linképítési stratégia többé már nem egy manipulatív törekvés; ehelyett, ez az egész ma már a minőségi tartalmak közzététele körül forog, ami mágnesként vonzza a témakörön belüli hivatkozásokat. Ebben a cikkben meg fogjuk vitatni, hogy hogyan kell végrehajtani és keresztülvinni egy minőségi és sikeres linképítési kampányt.

Horgonyszöveg – bevált gyakorlat

A horgonyszöveg (egy hiperhivatkozás klikkelhető része) a témakörön belüli hivatkozások kritikus eleme. Évekkel ezelőtt még gyakran emlegetett „bevált gyakorlat” a horgonyszövegek esetén az volt, hogy a kívánt kulcsszavakat használjuk horgonszövegként. A Google véget vetett ennek 2012 elején a Pingvin algoritmus frissítéssel, mivel ezt a manipuláció egy könnyen azonosítható jeleként értelmezte. A horgonyszövegben elhelyezett kulcsszavak fontosak a linkelt oldal helyi relevanciájának megállapításához, de a sok kulcsszavat tartalmazó horgonyszövegek túlzott használata visszafelé sülhet el, ha a Google manipulatívnak ítéli azt meg.

Manapság a horgonyszövegnek természetesnek, relevánsnak és értékteremtőnek kell lennie. A horgonyszöveget nem lehet a keresési találatokban lévő helyezés javítására szolgáló eszközként kezelni, inkább arra használjuk, hogy átlátható információt vagy forrást nyújtson a látogatóknak. A márkanevet tartalmazó horgonyok népszerűsége és hatékonysága nagyon megnőtt, minthogy ezek olyan linkek, amik egy idézett cikk címét használják horgonyszövegként.

Vendégblogolás

Én személy szerint nagyon is támogatom a vendégblogolást, mivel ez nemcsak a linképítés szempontjából hasznos, hanem a márkaépítés szempontjából is. A vendégblogolás az egyik olyan taktika maradt meg, amelynek segítségével valóban „építhet” linkeket azáltal, hogy proaktív, ahelyett, hogy a saját honlapján tartalmat tenne közzé és azután csak várna (és reménykedne), hogy az témakörön belüli hivatkozásokat fog hozni.

A vendégblogolásnak nagyon sok más előnye is van a linképítés mellett, de erre még nagyon kevés ember jött rá. Szerintem mindennek az oka a vendégblogolástól való tömeges elfordulás Matt Cutts blogposztja után, ami látszólag helytelenítette azt. De a legtöbben félreértették Cutts szavait, ami arra vezette őt, hogy napokkal később kijavítsa a cikket annak érdekében, hogy tisztázza a vendégblogolással kapcsolatos állításait. Cutts egyáltalán nincs a vendégblogolás ellen; csak annak azt a fajta használatát helyteleníti, amikor a vendégblogolást mint taktikát alkalmazzák kizárólag linképítés céljából.

A vendégblogolás lehetővé teszi az Ön számára, hogy összehangolja a márkáját az irányadó publikálókkal és márkákkal, és új közönséget találhasson meg.

Tartalomstratégia: egy linképítési kampány alapja

A témakörön belüli hivatkozások elnyerése és bevonzása valóban különleges, minőségi és értékteremtő tartalom közzétételével kezdődik. A minőség meghatározása attól függően változik, hogy kit kérdez meg, de ezt összegzi az, hogy a keresők és az emberek hogyan határozzák meg a magas minőség fogalmát.

A leggyakoribb hiba, amit véleményem szerint a vállalkozás tulajdonosai elkövetnek, hogy alacsony vagy átlagos minőségű tartalmat tesznek közzé a honlapjukon. Az ilyen tartalmak általában csak ártanak a márkájának és egyetlen témakörön belüli hivatkozást sem eredményez. Az infografikák, a videók és a mélyreható kutatásról szóló cikkek olyan fantasztikus tartalomnak tekinthetőek a témakörön belüli hivatkozások szerzésének szempontjából.

Ha éppen most egy tartalomstratégiával van elfoglalva, akkor gondolja át, hogy a tartalom valóban alkalmas-e a linkszerzésre. Ha még nem kezdett bele semmilyen tartalomstratégiába, itt az idő, hogy elkezdje. Egy tartalomstratégia megveti egy linképítési kampány alapjait, melynek segítségével a linkek szerzésére alkalmas tartalmat tud létrehozni, mialatt a márkája tekintélyét és megbízhatóságát is erősíti, nem is beszélve a konverziós rátáról.

Az eddig tett erőfeszítéseinek eredményének mérése

Az elért eredmények mérése nagyon fontos annak biztosítására, hogy a linképítési stratégiája pozitív befektetésarányos megtérülést (ROI – return on investment: mennyi profitot ért el a hirdetésekből a hirdetésekre fordított összeghez képest) eredményezzen. Számos eszköz segítségével megmérheti a világhálóhoz Ön által adott értéket, valamint a honlapja értékét a linkjein keresztül.

  • Google Analytics: A Google Analytics egy nagyon hasznos eszköz bárki számára, aki bármilyen mértékben is érdekelt a keresőoptimalizálásban. Az ebben található funkciók egy „mindent egy helyen” üzlet érzését keltik mindennel kapcsolatban, ami összefügg a linkekkel vagy a kulcsszavakkal. Néhány a lehetőségek közül: forgalom riportok, a Google alapján a keresőoptimalizálásban elért eredmények, mobil keresőforgalomról információk és oldalon belüli elemzések. Használhatja az organikus keresésekből származó forgalom mérésére, aminek nagy hasznára lehet a linképítési kampánya.
  • Majestic SEO: A Majestic SEO a szolgáltatások széles skáláját vonultatja fel, de a linképítők számára ennek az értéke csak a visszamutató linkek ellenőrzésére való funkció formájában jelenik meg. Ennek a segítségével meg lehet határozni a keresőrobotok által észlelt visszamutató linkek számát. A Majestic SEO-n regisztrált felhasználók legfeljebb 5 URL-t hasonlíthatnak össze egyidejűleg.
  • Google Webmestereszközök: Bármelyik keresőoptimalizálási kampány egy másik alapvető eszköze, a Google Webmestereszközök segítségével megnézheti és letöltheti a Google által észlelt témakörön belüli hivatkozások listáját, valamint a dátumot is, amelyen a linket először észlelték. Annak meghatározására használja ezt az eszközt, hogy a Google algoritmus melyik linkeket veszi számításba és azokat mikor észlelte először a Google.
  • Screaming Frog: Ez a keresőoptimalizálással kapcsolatos, a honlapokat pásztázó robotnak egy könnyen kezelhető „listamódja” van, amely segítségével Ön átnézheti a linkek listáját (például, egy lista, amit a Google Webmestereszközökről tölt le). A kiadott lista minden olyan adatot tartalmaz majd, amiről valaha is álmodott, minden egyes linkkel kapcsolatban.

Akár ingyenes eszközt használ, akár fizet az extra szolgáltatásokért, a bármilyen marketing kampány eredményeinek mérése alapvető fontosságú; és ez igaz a linképítési kampányokra is. Egy kampányának felmérése melletti végleges elhatározás segíthet Önnek meghatározni, hogy hol kellene még javításokat eszközölnie.

Célok kitűzése és körültekintő tervezés

Sok próbálkozást és tévedéseket igényel annak meghatározása, hogy milyen stratégiák a legjobbak az Ön saját iparága és látogatói esetében, tekintve a jó minőségű linkek odavonzását. Használja az eszközei által nyújtott információt a trendek kiértékeléséhez. Milyen linkek és horgonyszövegek tűnnek a legnépszerűbbnek vagy vonzzák a legtöbb referral klikkeléseket? Milyen tételekre kattintanak a legtöbbször, és az emberek milyen napszakban látogatták legtöbbször a honlapját? Ezek azok az információk, amik alapján meg tudja határozni pontosan a stratégiáját a jövőben.

Ha kritikus szemmel tudja nézni, az sokat segíthet abban, hogy mindig a befektetésarányos megtérülés javításán dolgozzon. Minthogy a Google és a többi kereső továbbra is fejlődik és változik, a stratégiáját is nagy valószínűséggel meg kell változtatnia, de egy dolog biztos: a Google sohasem fogja megbüntetni vagy hátrébb sorolni a minőségi tartalmat a rangsorban. Kezdje a minőséggel, és innen folytassa a linképítési kampányával.