Az évnek ebben a szakaszában mindig két dolog történik: visszatekintünk azokra a dolgokra, amelyek megváltoztak, és igyekszünk előre megjósolni az új évben bekövetkező változásokat is.
Mindkét fent említett dolog átgondolása elengedhetetlen, amikor a 2015 évre vonatkozó keresőoptimalizálási stratégiáját tervezi meg, de ezeken kívül is még nagyon sok fontos teendője maradt.
Ugyanis ekkor minden lelassul mind a cégek oldaláról, mind a cégen belül, amelynek köszönhetően lesz egy kis ideje kigondolni, hogy mi legyen a következő lépés ahelyett, hogy folyamatosan próbál lépést tartani versenytársaival vagy megelőzni őket, ahogy azt az év 11 hónapjában teszi. Tehát amikor belekezd a 2015-ös keresőoptimalizálási terv elkészítésébe, fogadja meg az alábbi hét tanácsot, és így biztosan erősen kezdéssel indítja majd a következő évet.
Beszéljen a kollegáival
Ez persze természetes: azokhoz az emberekhez kell először fordulnia, akiknek jelentést tesz, akiknek vesztenivalójuk van Önhöz hasonlóan. Mit szeretnének megvalósítani 2015-ben? Mivel nem voltak elégedettek 2014-ben?
Az Ön helyzetétől függően ezek az emberek lehetnek az ügyfelei, az ügyfelei főnökei, az Ön főnökei, az Ön főnökének főnökei, projekt marketing menedzserei vagy az előbb felsoroltakból összeállított bármilyen csoport. Beszéljen annyi emberrel, amennyivel csak tud, így tiszta képet fog kapni a cég jövő évi irányvonaláról.
Kulcskérdések, amelyeket feltétlenül tegyen fel:
- Van bármilyen új termék vagy termékcsalád, amelyet most kíván bevezetni?
- Milyen új tendenciák figyelhetőek meg a szakmában?
- Melyik termék produkálja a legtöbb bevételt az egyes pénzügyi negyedévekben?
- Mit gondol, min törik most a versenytársai a fejüket?
- Van bármi, amin véleménye szerint még javíthatnánk?
Hasznosítsa 2014-es adatait
Az egyik kedvenc év végi időtöltésem az adott évben felgyülemlett adathalmaz feldolgozása. Hányszor mondtuk elakadva, hogy „még túl korai lenne megmondani…” vagy „több adatra lenne még szükségem, és csak utána tudnék feltételezésekbe bocsátkozni…”, viszont év végén nem vállalunk (olyan) nagy kockázatot az ilyen feltételezések megfogalmazásával.
Kezdjen a legmagasabb vezetői áttekintéssel és szépen lassan haladjon lefelé, így tisztán átláthatja majd, hogy mi lett elvégezve, mi nem, mi az, ami változott és, ami a legfontosabb, hogy mit tehet azzal kapcsolatban.
Kulcsfontosságú tényezők az összevetéshez:
- Az egész weboldalra kiterjedő vizsgálat az organikus látogatókat, kattintásokat és az organikus keresésből származó bevételt illetően, összehasonlítva az egyéb forrásból származó látogatókkal, kattintásokkal és bevétellel.
- Hasonlítsa össze a látogatókat és a bevételt egy grafikonon, és jelölje az oldalt vagy az algoritmust érintő bármely változást is.
- Organikus kattintások és látogatók kategóriákra lebontva (azaz szolgáltatás- vagy termékkategóriák).
- Organikus kereséssel kapcsolatos számadatok oldal kategóriánként, összehasonlítva az egyéb forrásból származó számadatokkal oldal kategóriánként.
- A kulcsszavak fontossági sorrendje és ennek változásai a vizsgált év alatt. Vizsgálja meg ezeket az organikus kattintások adatainak fényében.
- Az organikus kattintások, látogatók és bevétel a forgalomtípusok szerint felosztva, összehasonlítva az egyéb forrásból származó hasonló számadatokkal.
Azonosítsa a kiugró értékeket: Mi okozhatta a csökkenést/növekedést? Melyik területen kellene javítani, például a magas forgalmat hozó kulcsszavak hol ingadoznak az 5. és a 10. hely között?
Ütemezés
Az egyik legnehezebb feladat a keresőoptimalizálással kapcsolatban az ütemezés és ennek az elmagyarázása a részvényeseknek. A legtöbb nem-szakmabeli azt gondolja a keresőoptimalizálásról, hogy az ugyanolyan, mint bármely másik hirdetési eszköz: az első negyedév egy csúcsidőszak mondjuk az edzőtermi gépek eladása szempontjából, tehát nagyon egyszerű annak az időpontnak a meghatározása, hogy mikor kell elkezdeni reklámozni azokat annak érdekében, hogy az ügyfeleknek eszébe jusson, amikor ilyen jellegű gépet szeretnének vásárolni.
Persze mi tudjuk, hogy a keresőoptimalizálás egyáltalán nem így működik. Nekünk időre van szükségünk ahhoz, hogy fellendítsük az üzletet. Sajnálatos módon – és őrjítő módon – egyszerűen nem vagyunk képesek varázsütésre meghatározni az ehhez szükséges időmennyiséget, de egy megbízható becslés erre három és négy hónap között mozog.
Ez azt jelenti, hogy máris túl késő az első negyedév célkitűzései alapján optimalizálni, és jobban tenné, ha az idejét inkább arra fordítaná, hogy megtervezze a cége által az első negyedév végefelé és a második negyedév elején elérendő célokat
Előrejelzés
Akárcsak az ütemezés, az előrejelzés a másik dolog, ami rendkívüli módon tudja nyugtalanítani a szakembereket a tervezés során, és most is a reklámozással ellentétben nincs semmilyen képlet, amely segítségünkre lehetne a várható forgalom és a bevétel megbecsülésében.
Az átkattintási arány (CTR – click-through rate) áttanulmányozása, valamint a korábbi mérőszámok is segíthetnek a forgalom előrejelzésében, viszont minkét módszer még mindig rengeteg feltételezésen alapul. Ne feledkezzen meg ezekről, amikor majd a részvényeseinek beszámol a terveiről és győződjön meg arról, hogy világosan meg legyenek határozva az elvárások az elejétől kezdve, így később évközben nem érhet senkit sem meglepetés.
Mobiltelefon
Minden egyes évben hallhatjuk azt a jóslatot, hogy a következő év „a mobiltelefon éve” lesz, és persze ez alól 2015 sem kivétel. Ön is biztosan legalább annyiszor hallotta ezt, mint a „legfontosabb a tartalom” kijelentést, de ettől ez még egyáltalán nem lesz kevésbé igaz. Az állandó ismétlés oka inkább az lehet, hogy nagyon kevesen adnak hitelt ennek.
A keresőoptimalizálás mobil eszközökre nagyon nagy üzlet, tekintve, hogy az online forgalom 60 százalékát ez teszi ki, ami hatalmas üzletté teszi ezt az ágat.
Idén a Google bejelentett egy mobiltelefonokhoz tartozó user agent-et („hálózati kliens”, olyan kliensalkalmazás, amely egy elosztott kliens-szerver rendszer kommunikációjában használt hálózati protokollt valósít meg) és bemutatta a mobilbarát weboldalaknak járó címkéjét is. Ezzel együtt néhány változtatás is együtt jár azzal kapcsolatban, hogy a mobilra optimalizált weboldala hogyan fog felépülni kinézetre. Ezzel kapcsolatban sok nagyszerű útmutatót találhat, viszont amennyiben nem használ megfelelő design-t, akkor:
- ne blokkolja a Googlebot (a Google internetet feltérképező robotja) hozzáférését a mobilra optimalizált oldalhoz.
- adja hozzá az asztali URL-hez a rel=alternate kódot a mobil URL-nek való megfelelés érdekében.
- adja hozzá a mobil URL-hez a rel=canonical kódot az asztali URL-nek való megfelelés érdekében.
- készítsen egy XML oldaltérképet mobil-eszközökre és ezt jelezze mind a mobil, mind az asztali robots.txt fájlban.
- tükrözze a mobil URL-t az asztali URL szerint.
Többször is ellenőrizze le az átirányításait!
Amennyiben egy olyan nagy weblapon dolgozik, ahol az URL-ek gyakran megváltoznak, akkor egyáltalán nem rossz ötlet az új évet az átirányítás fájl átnézésével kezdeni. Megváltozott valamelyik átirányítás? Van ott 404-es hibaüzenet (a 404-es vagy Nem található hibaüzenet egy HTTP válaszkód, ami azt jelzi, hogy a kliens kapcsolatba tudott lépni a szerverrel, de a böngésző által kért állomány nem található)? Ha igen, akkor mi az új cél?
Remélhetőleg ezek folyamatosan frissültek az oldalakat érintő változásokkal párhuzamosan, de nagyon sok dolog jön fel ilyenkor és egyáltalán nem szokatlan, hogy ezek átcsúsznak a réseken. Túl sok 404 jelenlétét nem szereti a Google.
Kérjen fizetésemelést!
Csak vicceltem, de most komolyra fordítva a szót: az organikus keresés akár 60 százalékkal is növelheti az egész weboldal forgalmát attól függően, hogy egy adott napon éppen melyik forrást veszi alapul. Tehát keresőmarketing szakemberként igazán fontosnak érezheti a munkáját.
Hosszú utat tettünk meg, amíg a munkánkat egy „valódi marketing taktikaként”ismerték el, és ez még csak a kezdet. A legtöbb felsővezető tisztában van vele, hogy mi is az a keresőoptimalizálás, és talán még többen közülük ismerik is ennek az értékét. Ha Ön a felelős a weboldala forgalmáért, akkor gondolja át, hogy ezért megfizetik-e.
Mi jobb dolga lehetne most, minthogy elkészítse a jövő évi keresőoptimalizálási tervét?