A magyar ember konzervatív. Próbál ragaszkodni a kézzel foghatóhoz. Az online világ nem ilyen, tehát szeretik elkerülni még az érintkezést is ezzel az üzleti formával.

Pedig elkerülhetetlen ez a virtuális világgazdaság. Arról nem is beszélve, hogy üzletpolitikai szempontból a vállalkozásoknak extra bevételt jelentenek a webáruházak, mivel nincs rezsi, alkalmazott, üzlethelyiség bérlet, arról nem is beszélve, hogy az egész világ nézegetheti a termékeinket, szolgáltatásainkat az interneten, nem csak a lakhelyünkön élő közösség.

Keresőoptimalizálás nélkül a honlapunk egy a sokból. Mint egy plakát amit kirakunk az erdőben. Senki sem fogja elolvasni, látogatni. Minden vállalkozásnak el kell döntenie, hogy mennyit tud áldozni kereső optimalizálásra. „Kell nekem a SEO?” Ez nem is kérdés, az online marketing világában elengedhetetlen. Ez a túlélés kulcsa a „web-alapú” világban.

Ma már szinte az összes vállalkozásnak el kell gondolkoznia azon, hogy mennyit költsön keresőoptimalizálásra (SEO – Search Engine Optimization). Ez nem egy eldöntendő kérdés. Az erős online marketing egy web-alapú világban már elengedhetetlen a túlélésért.

A kérdés, amit minden üzletembernek fel kell tennie, a következő: „Mennyit fogunk költeni keresőoptimalizálásra?” Olvasson tovább, hogy megkapja az összes szükséges információt ehhez a döntéshez, valamint találhat még néhány hasznos tanácsot, hogy a keresőoptimalizálással foglalkozó cégek hogyan dolgoznak, így Ön eredményesebben dönthet erről a fontos együttműködésről az online marketing cégekkel kapcsolatban.

A keresőoptimalizálás fizetési modelljei:

A lent tárgyalt fizetési módok megértéséhez először át kell futni a cégek által használt fizetési modelleken. A keresőoptimalizálással foglalkozó cégek általában négy nagyobb szolgáltatási és fizetési formát ajánlanak:

  • Havidíjas: Ebben a modellben az ügyfelek minden egyes hónapban egy előre megállapított díjat fizetnek a szolgáltatások egy egyeztetett tömbjéért. A havi vállalás a leggyakoribb fizetési modell, mert ez biztosítja a legnagyobb ROI-t (Remote Object Invocation – távoli objektum hívása). A havidíjas megállapodás általában magába foglalja a rendszeres forgalomfigyelő jelentéseket, a honlapon történő tartalmi fejlesztéseket, a sajtóközleményeket, a linképítést, a kulcsszó kutatást és az optimalizálást.
  • Szerződés szerinti szolgáltatások rögzített áron: Szinte az összes SEO cég foglalkozik szerződés szerinti szolgáltatásokkal. Gyakran fordul elő, hogy, mielőtt egy ügyfél elkötelezné magát a havidíj mellett, inkább a szerződés szerinti szolgáltatásokat választja, amit teljesítettnek szeretnének tudni. A keresőoptimalizáló cégek által ajánlott szolgáltatásokat megtalálhatjuk a cég honlapján ármegjelöléssel. Erre egy tipikus példa egy honlap vizsgálata a keresőoptimalizálás szempontjából, ami nagyban elősegíti a honlap jelenlegi erősségeinek és gyengeségeinek meghatározását az ügyfél online jelenlétével kapcsolatban, a versenyképesség vizsgálatát, valamint a kucsszavakat, amik a legmagasabb potenciállal rendelkeznek a pozitív ROI tekintetében.
  • Projekt-alapú árképzés: Egy projekt díja nagyon hasonló a szerződés szerinti szolgáltatásokéhoz azzal a kivétellel, hogy ezek kifejezetten az ügyfélre kialakított egyéni projektek. Az árak a projekttől függően változhatnak. Például egy helyi cukrászda is felkérhet egy keresőoptimalizáló céget arra, hogy segítsen neki a helyi online marketing stratégiájuk kialakításában. Az ügyfél eldönti, hogy érdemes-e közösségi média fiókok kialakítását kérnie a cégtől. A cukrászda és a keresőoptimalizáló cég fogja megállapítani a projekt hatókörét és a költségét.
  • Tanácsadás óránként elszámolva: Ez a gyakori tanácsadási modell egy óránként felszámolt díj a szolgáltatásokért vagy az információért.

A legtöbb keresőoptimalizáló cég az összes itt felsorolt fizetési modellt kínálja. Hasonlóképpen az ügyfelek egynél több modell felhasználásával is megbízhatnak egy céget. Például, amikor egy ügyfél a havidíjas típussal kezd foglalkoztatni egy céget, szerződés szerinti szolgáltatást vásárol meg, és egy speciális projekt keretében szerződnek a céggel, így három fizetési modellel is kapcsolatba kerül.

Tehát mire lehet számítani a költségek terén? Itt található egy felmérés a költségek köréről a fent leírt fizetési modelleknek megfelelően.

Havidíjas: 15.000 Ft-150.000 Ft havonta. Ezeken az összegeken belül az ügyfél által kifizetett díj az üzleti tevékenységének a nagyságától és a cég által nyújtott szolgáltatások hatókörétől függ. Ezen ártartomány alsó végén a kisebb keresőoptimalizáló cégek helyezkednek el, akik korlátozott körű szolgáltatásokat tudnak nyújtani. A felső tartományban olyan vállalkozások keresgélnek, akiknek teljes körű szolgáltatást nyújtó keresőoptimalizáló cégekre van szükségük. A legtöbb vállalkozás 50.000 – 150.000 Ft-ot fizet havidíjként.

Szerződés szerinti szolgáltatások rögzített áron: változó árak. A keresőoptimalizálásba éppen csak belekóstoló vállalkozások általában a szerződés szerinti szolgáltatást választják kezdésként. A szerződés szerinti szolgáltatások jellemzően a SEO-szövegírást (kb. 5000 Ft/cikk), egy honlap tartalmi elemzését (50.000 – 180.000 Ft), a linkprofil elemzését (10.000 – 50.000 Ft) és közösségi média oldal beállítását (10.000 – 30.000 Ft) foglalják magukba.

Projekt-alapú árképzés: változó árak. Mivel nagyon különbözőek a projektek, az árak is elég nagy tartományban mozoghatnak. A legtöbb projekt 20.000 és 60.000 Ft között mozog.

Tanácsadás óránként elszámolva: 10.000 – 30.000 Ft/óra. A SEO szaktanácsadók, legyenek akár egyének vagy ügynökségek, általában 10.000 és 30.000 Ft közötti díjat számolnak fel óránként.

Amikre oda kell figyelni:

A keresőoptimalizáló cégekről és azok árairól szóló bármely írás nem lehet teljes néhány figyelmeztetés nélkül. Annak érdekében, hogy ki tudja szűrni az etikátlan üzleti gyakorlattal működő keresőoptimalizáló cégeket, olvasson tovább. Az alábbi igéretek hallatán legyen óvatos:

  • Garanciák. A keresőoptimalizálással foglalkozó cégek általában nem tudnak garanciát vállalni az iparág állandóan változó jellegéből fakadóan.
  • Azonnali eredmény. Igaz, hogy néhány keresőoptimalizáló módszer „azonnali eredményeket” hozhat a rendszer kijátszása révén. Figyeljen arra, hogy ezek valószínűleg nem lesznek jó hatással hosszú távon. Az azonnali eredmények mögött gyakran olyan keresőoptimalizálási gyakorlatok vannak, amik a keresőmotorok által közzétett a webmstereknek készített útmutatók tiltólistáján szerepelnek. A Google állandóan felkutatja ezeket a technikákat és megbünteti a használóikat, ami hátrébb sorolást eredményez, a jó helyezés visszaszerzése pedig hónapokat is igénybe vehet.
  • 1. helyezés a Google-ban.Nagyszerűen hangzik,ha egy cég az első helyezést ígéri a Google-ban. Remélhetőleg így is fog történni. Bár ez nem egy olyan dolog, amit ez az iparág biztosítani tud.
  • 30 000 Ft-nál alacsonyabb havidíj. Amikor a keresőoptimalizálásról van szó, nem szabad a legalacsonyabb árú szolgáltatást választani: a legjobb szintű szolgáltatást érdemes választani. Óvakodjon a legalacsonyabb áraktól vagy a hihetetlen ajánlatoktól.
  • Homályos linképítési szolgáltatások. A linképítés egy kritikus része a keresőoptimalizálásnak. Bejövő linkek nélkül egy honlap sem érhet el jó helyezést. De a linképítésnek van egy sötét oldala is. A link(ekben való) bizalom (link trust) egyre nagyobb jelentőséget kap a rangsorban való magasabb megjelenésben. Mielőtt megbíz egy keresőőoptimalizáló céget a linképítéssel, győződjön meg arról, hogy a linképítési szolgáltatásuk egy etikus, névtelen (white label) szolgáltatás. Még érdemes megkérdezni, hogy milyen eredményt tudnának elérni abban az iparágban, amibe az Ön vállalkozása is tartozik.

Dolgok, amiket szem előtt kell tartani:

Amint elkezd nézelődni a keresőoptimalizáló cégek között, de még nem hozta meg a döntését, gondolja át a következő megjegyzéseket:

  • A keresőoptimalizáláshoz idő kell. A havidíjas megoldás a legcélravezetőbb. A keresőoptimlaizálásra hosszú távú befektetésként gondoljon. Az agresszív kampányok és a jelentős előretörések (rövidtávon) célt érhetnek,       de a legtartósabb keresőoptimalizálási eredmények a hosszútávú megbízásokból születnek. A SEW (Search Engine Watch) honlapon Mark Jackson írta, hogy „A keresőoptimalizálási törekvések valódi értéke, általában, nem látható az első hónap(ok)ban.” Ez igaz is. A keresőoptimalizálás nem lenget meg egy varázspálcát és ér el azonnali eredményeket. Ehelyett kiterjedt műveleteket hajtanak végre, amelyek csak később hoznak eredményeket.
  • A keresőoptimalizálás változik, tehát a rangsorolás is változni fog. Ez az iparág tele van egymással versengő vállalkozásokkal és ezek előrébb és hátrébb kerülnek a rangsorban az algoritmusok megváltoztatásával és az új vállalkozások belépésével. Az egy-és-kész keresőoptimalizáló trükkök egyszerűen nem működnek. Folyamatos vizsgálat szükséges egy honlap jó helyezésének a megtartásához és a rangsor legelején való megjelenéséhez.
  • Nem minden keresőoptimalizáló szolgáltatás egyforma. Megint elmondjuk, hogy a keresőoptimalizálás nem a legalacsonyabb áron való megbízásról szól. Inkább arról, hogy megtaláljuk a lehető legjobb szolgáltatót. Olyan keresőoptimalizáló céget keressen, aki meghatározza a szolgáltatásaik körét, és időt szán arra, hogy Önt is megtanítsa.
  • A keresőoptimalizálás nagyon fontos. Kezdjen bele. A honlapjának a célja az, hogy növelje és/vagy javítsa üzleti tevékenységét. Amíg az emberek nem találják meg a honlapját, addig nem is érdemes működtetni. Az a legcélravezetőbb, ha kifizeti a szükséges összeget, hogy megtalálják a honlapját a hasonló szolgáltatásra keresők.
  • Egy keresőoptimalizáló cég megbízása a legjobb. Most biztos azt kérdezi, hogy „Nem csinálhatom meg ezt a keresőoptimlaizálást én magam?” A vállakozóknak és a szakembereknek csak egy kis százaléka rendelkezik a keresőoptimlaizáláshoz szükséges tudással és hozzáértéssel. Ennek ellenére egy átfogó keresőoptimlaizálás több időt vesz igénybe, mint amit a legtöbb vállalkozás megengedhet magának. Még egy olyan alkalmazott is, aki „nagyon sokat tud a keresőoptimalizálásról”, képtelen lesz olyan szintű kiváló szolgáltatást nyújtani, mint egy keresőoptimalizáló cég. Nem valószínű, hogy győztes lesz ebben a versenyben, ha egyedül próbálja meg, és sohasem fog elérni olyan szintű ROI-t, amit elérhetett volna egy hozzáértő keresőoptimalizáló céggel.

Ön dönt:

A legtöbb vállalkozásnak manapság a keresőoptimalizálás a legmagasabb ROI marketing tevékenysége. Az általa nyújtott előnyök felülmúlják az egyéb marketing szemléletek értékét – célzott reklámlevelek, sugárzott reklámok, online hirdetések, stb.

A vállalkozásoknak már nem kell azon gondolkodniuk, hogy szükségük van-e keresőoptimalizáló szolgáltatásokra. Ehelyett csak azt kell eldönteniük, hogy mennyit költsenek erre. Ameddig egy megbízható keresőoptimalizáló céget bíznak meg, a döntésük hihetetlen mennyiségű bevételhez fogja hozzásegíteni őket.

Eldöntheti, hogy ez mennyit ér meg Önnek.